L’alumnat de 2n d’ESO de l’Institut de Sants va començar el curs amb un projecte que va trencar la seva rutina acadèmica. Cada dimarts, en lloc d’obrir el llibre de llengua castellana per fer classe normal, aprenien al costat de la poeta, música i artista multidisciplinària Pía Sommer que, setmana rere setmana els ha anat convidant a veure el món amb uns altres ulls.

Sota el títol ‘Som paisatge‘, les noies i nois d’aquesta classe han recorregut la distància que separa el seu centre escolar i el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) parant atenció als elements visuals i sonors que conformen aquest entorn urbà. El programa ‘Plaça Tísner‘ ha pogut seguir el procés de creació que ha tingut lloc al llarg del curs.

Sento que s’han transformat a ells mateixos i això a mi em fa créixer com a artista”
Pía Sommer, artista

És el que Sommer anomena “la deriva” i que té relació amb un dels seus projectes artístics de llarg recorregut amb el qual ha reflectit diversos llocs del món en quaderns de viatge: “No només han transformat el meu projecte i la meva mirada, sento que s’han transformat a ells mateixos i això a mi em fa créixer com a artista i a ells com a persones“.

El resultat d’aquesta experiència, comissariat per l’associació A Bao A Qu, s’ha presentat aquest dimarts 16 de maig i es podrà veure al MNAC fins a l’11 de setembre dins de la 14a edició del programa Creadors EN RESiDÈNCiA que vol posar en contacte les aules amb l’art contemporani.

Aquest tècnica és una manera de calcar el món”
Amy Croussett Tejada, alumna

La tècnica del frottage

En les seves passejades, l’alumnat de l’Institut de Sants ha experimentat amb tècniques com el frottage, ideada pel pintor surrealista Max Ernst l’any 1925. Consisteix a fregar un grafit sobre un full de paper col·locat sobre un objecte, per tal d’imprimir-ne la forma i la textura.

Després d’experimentar amb diferents objectes quotidians, el grup s’ha centrat a transferir el sòl de l’itinerari que uneix l’institut i el museu en un intent d’elevar el paisatge per on transiten diàriament. Segons l’alumna Amy Croussett Tejada, el frottage “és una manera de calcar el món“.

Música a partir del soroll

Un altre dels objectius del projecte és aconseguir escoltar l’entorn amb oïda artística. El grup va recollir gravacions dels sons que es concentren a l’entorn de l’institut. La contaminació acústica que caracteritza aquesta zona del barri de Sants ha permès enriquir el material de treball per tal d’abordar la creació musical a partir del soroll. I en aquest paisatge sonor els alumnes també han fet sentir la seva veu a través d’un cor experimental que ha servit per fomentar la cohesió del grup.

Mai no havia conegut una artista i és interessant com una persona pot viure de l’art”
Natalia Kamila Latuszek, alumna

L’experiència també ha sigut el primer contacte de gran part de l’alumnat amb la professió artística. “Mai no havia conegut una artista i és interessant com una persona pot viure de l’art“, comenta Natalia Kamila Latuszek.

Creadors EN RESiDÈNCiA

La de l’Institut de Sants és només una de les moltes experiències creatives que s’emmarquen dins del programa Creadors EN RESiDÈNCiA impulsat per l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) i el Consorci d’Educació.

La iniciativa va començar el 2009 i en aquesta 14a edició ha posat en contacte una trentena d’artistes amb 450 alumnes de 26 instituts públics de la ciutat. Els resultats d’aquests processos són oberts al públic. Entre el 9 de maig i el 15 de juny tindran lloc totes les activacions i mostres de creació contemporània sorgides del treball conjunt d’artistes, docents i alumnes.