Les xarxes als arcs de l’estació de Catalunya de l’L1 per evitar el creuament de vies han reduït les incidències un 75 %, segons Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). A més, el temps d’aturada del servei de trens provocada pels actes incívics en aquesta estació també ha disminuït, ha passat dels 44 minuts anuals registrats el 2019, a situar-se en 10 minuts en el 2023, i en vuit minuts enguany.

Les xarxes es van instal·lar a finals del 2022 per separar les instal·lacions de metro de les de Rodalies. Aquests elements eviten que es pugui passar des de l’andana de l’L1 fins a la de Renfe, creuant almenys dues vies. L’any 2019 es van detectar 29 casos de creuament de vies i el 2023 van baixar fins als set. Des de l’inici del 2024, s’han comptabilitzat tres baixades a la via.

Incidències al metro de Barcelona, busos de TMB, Renfe i TRAM avui: Afectacions en temps real
Actualitzem les afectacions a totes les línies avui i en temps real al metro de Barcelona i a la resta del transport públic

En conseqüència, amb la instal·lació d’aquestes xarxes, s’ha millorat el servei reduint el temps d’aturada que causaven els creuaments. Si el 2019 aquestes incidències van provocar 44 minuts anuals d’aturades, el 2023 —2020 i 2021 no són representatius per la disminució del passatge per la pandèmia— aquestes es van reduir fins als 10 minuts. Des de començaments del 2024, els registres han caigut fins als vuit minuts d’aturades.

Un punt complex de la xarxa de metro

Les vies i andanes de l’estació de Catalunya de la Línia 1, estan situades en paral·lel a les de Rodalies i alguns usuaris havien creuat directament a través de l’obertura que existeix a la mitjanera i que es va acabar tapant amb les esmentades xarxes. La situació provocava un gran perill d’atropellament i aturades d’emergència dels trens en circulació. Per evitar-ho, el juliol del 2022 ja es va instal·lar una senyalització de prohibició de baixar a zona de vies mentre que la compartimentació mitjançant les xarxes es va finalitzar el 21 de desembre d’aquell mateix any.

Campanya de sensibilització de TMB

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha destacat que aquesta instal·lació ha estat clau perquè “es millora la seguretat dels usuaris i s’ofereix un millor servei amb menys incidències i menys temps d’aturada”. Bonet ha explicat que, tot i que les xifres són molt bones, “se segueix treballant per a poder deixar a zero les baixades a vies”.

En aquest sentit, TMB també està realitzant una campanya de sensibilització als seus canals corporatius i xarxes socials sota el lema “Baixar a la via, no és la via”. Amb aquesta acció es busca conscienciar sobre el risc de mort que suposa accedir a la zona de circulació de trens. La campanya també explica com procedir en cas d’una caiguda d’objectes a la via.