Tot a punt per a la vaga a Renfe el 24 de novembre del 2023. L’aturada a Renfe i Adif de cinc dies al novembre i desembre es manté. Els sindicats de Renfe i Adif van convocar a principis de mes jornades d’aturades contra el traspàs de Rodalies pactat entre ERC i el PSOE en les negociacions d’investidura de Pedro Sánchez. Aquestes aturades se celebraran el 24 i 30 novembre i l’1, el 4 i el 5 de desembre, coincidint amb l’inici del pont de la Puríssima. Aquest dimecres, 22 de novembre Treball va decretar els serveis mínims, que seran del 66 % en hores punta i del 33 % en la resta del servei.
La mobilització serà de 24 hores i està convocada pel conjunt de la xarxa ferroviària, inclosa l’alta velocitat. A banda de protestar contra l’acord entre ERC i PSOE, la vaga també es mostra contrària a la privatització de Renfe Mercaderies. La protesta obliga Renfe a cancel·lar uns 400 trens a Catalunya.
Vaga a Renfe i Adif en senyal de rebuig
El sindicat majoritari dels maquinistes, Semaf, va expressar el rebuig total al traspàs de Rodalies pactat hores després d’anunciar l’acord. Un pacte que, per ara, només preveu que la Generalitat assumeixi la infraestructura ferroviària de les línies de la línia del Maresme de l’R1, la línia Sant Vicenç de Calders – Barcelona de l’R2 Sud i la línia Papiol-Hospitalet-Vic-Puigcerdà de l’R3.
En canvi, sindicats com CCOO i UGT no s’han mostrat contraris als canvis de competències, però han advertit que es tracta d’un procés “molt complex” i reclamen que es mantingui la unitat de plantilla, les condicions laborals i els drets adquirits dels treballadors. Tots dos comitès “s’oposen fermament a qualsevol decisió que suposi la segregació dels serveis que presten les empreses públiques estatals” i per això opten per “paralitzar el ferrocarril a tot l’Estat”.
Els empleats demanen mantenir el dret a la mobilitat
Una de les qüestions claus pels empleats és que puguin continuar tenint dret a la mobilitat si volen anar a treballar a altres zones de l’Estat. Els sindicats fa anys que denuncien que el dèficit de treballadors de Renfe i Adif a Catalunya. La realitat és que molts dels empleats han nascut a altres punts de l’Estat i demanen tornar als seus llocs d’origen després de formar-se en territori català uns quants anys.
Cristina Torre, secretaria d’Acció Sindical i Transicions Justes de CCOO de Catalunya, ha puntualitzat que el sindicat no està en contra de la transferència de competències al Govern sinó que vol denunciar la “manca d’informació de les noves condicions de treball” que es deriven de l’acord entre els partits polítics. En aquest sentit, la sindicalista defensa que la creació de la nova empresa Rodalies de Catalunya “és compatible amb mantenir les relacions laborals com estan ara mateix estructurades a Renfe i Adif”.
El futur de les Rodalies
L’acord crea una nova empresa pública Rodalies Catalunya amb un consell d’administració amb participació paritària de la Generalitat i l’Administració estatal, però amb un president amb vot de qualitat, proposat per l’executiu català.