L’aturada de sis hores d’avui ha agafat molts usuaris per sorpresa quan, a partir de les 10.30 h, els busos han començat a tornar a cotxeres. Hi havia cartells informatius a totes les estacions des de fa dies, però alguns usuaris s’han confòs en veure que algunes línies seguien circulant. Fins a les 16.30 h, només funcionen les 11 línies d’autobús de TMB que donen servei a zones sense cap altra alternativa de transport públic.
Conflicte encallat
El comitè d’empresa, on són majoria els sindicats CGT, ACTUB i PS que han convocat la vaga, ha reiterat davant l’assemblea que “no s’abaixaran els pantalons” davant la intenció de TMB d’aplicar unilateralment l’acord assolit fa un any i mig, que va posar fi a una llarga vaga intermitent i indefinida. L’empresa s’acull a l’article 41 de l’Estatut dels Treballadors per aplicar modificacions substancials de les condicions de treball “per raons econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció”. El comitè d’empresa ha recorregut la decisió als jutjats socials i el judici tindrà lloc el dia 14.
Els conductors reivindicaven dos dies de descans setmanal i TMB els ho va concedir, però ells volen que siguin sempre dos dies seguits i l’empresa no els ho garanteix. Per cobrir aquests torns, TMB ja ha anunciat que contractarà 600 treballadors més en cinc anys, però el comitè d’empresa denuncia que no tindran les mateixes condicions laborals que els empleats actuals.
L’altra discrepància insalvable és el plus de permanència: una retribució extra que cobren els treballadors pel temps que dediquen a conduir els vehicles sense viatgers des de la cotxera fins a la primera estació del recorregut. L’empresa el vol eliminar per integrar aquesta tasca dins la jornada laboral, però els treballadors asseguren que el que es pretén és que facin la feina sense cobrar.