L’associació professional Elite Taxi, una organització professional que agrupa taxistes de la ciutat, va interposar una demanda contra la plataforma Uber l’any 2014 per “competència deslleial” davant del Jutjat Mercantil número 3 de Barcelona. I va ser aquest jutjat qui va fer la petició al Tribunal de Justícia Europeu sobre com havia de qualificar l’activitat del demandat. La primera resposta del tribunal dona la raó a l’associació Elite en assegurar que Uber ofereix un servei en “l’àmbit del transport” i, per tant, s’ha de regir per les condicions que s’exigeixen als transportistes, és a dir, disposar de les llicències i les autoritzacions pertinents.
Els advocats del bufet SBC, que representa Elite, s’han mostrat satisfets per aquest dictamen provisional que consideren que tindrà una “repercussió brutal”, tot i que també reclamen cautela fins a conèixer la sentència definitiva. Asseguren que l’advocat general deixa clar que Uber no és una companyia col·laborativa sinó una empresa de transport i, per tant, haurà de complir la normativa de l’estat en què operi.
En canvi, Uber ha dit en un comunicat que no està inquieta amb aquest canvi de definició legal perquè a la majoria de països, com és el cas d’Espanya, ja treballa com una empresa de transports mitjançant conductors amb llicència VTC (lloguer de vehicles amb conductor). Per tant, segons Uber, el dictamen provisional de la justícia europea només afectaria la forma original que va adquirir la plataforma, l’Uberpop, i que és la que va ser denunciada fa tres anys per Elite.
Pel que fa a l’Ajuntament, la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, s’ha mostrat satisfeta amb aquest dictamen preliminar de la justícia europea.
Ho diu la justícia: Uber no és un intermediari tecnològic, és empresa de transport i x tant ha de complir normativa https://t.co/jOdvTyOUU0
— Mercedes #EnComú (@mvidal80) 11 de mayo de 2017