Un estudi conclou que les actuacions d’urbanisme tàctic dels darrers anys a l’Eixample han reduït part del trànsit de Barcelona i contradiu les teories que apunten que aquests canvis en la mobilitat compliquen la circulació. L’informe, elaborat per l’investigador del grup GEMOTT de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Samuel Nel·lo-Deakin, ha tingut en compte 11 intervencions.

Es tracta de reurbanitzacions que es van fer durant la pandèmia als carrers del Consell de Cent, de Girona, de València, de la Indústria, de Roger de Llúria, de Pau Claris, d’Aragó i de Pelai, la ronda de la Universitat, la plaça de la Universitat i la Gran Via de les Corts Catalanes. S’hi van reduir els carrils per als cotxes i s’hi van fer carrils bici. Tot plegat va suposar una disminució mitjana del trànsit en aquestes vies del 14,8 %.

Contra tot pronòstic, els vehicles que habitualment circulaven per aquests carrers i que van deixar de fer-ho no van anar a parar a les vies del voltant: “Les primeres setmanes sí que hi ha una acumulació però després tot es normalitza”, apunta Nel·lo. De fet, les dades mostren que la circulació als carrers adjacents tan sols va augmentar un 0,7 %. La resta del trànsit, segons l’investigador, es va “evaporar”.

Primeres infraccions de conductors als girs obligatoris de Consell de Cent per la superilla

No es tracta d’una metàfora, sinó d’un concepte que es refereix a la reducció de cotxes. Nel·lo explica que arran del confinament molta gent ha passat a teletreballar i que la resta de conductors segurament han escollit vies alternatives, com la “bicicleta” o “les rondes”. Ara bé, l’estudi no entra a valorar quins són, en efecte, els motius pels quals s’ha “evaporat” aquest trànsit ni com s’ha repartit per la ciutat.