Aquest és l'amulet de la Clara. Un punt de llibre amb els passos que ha de seguir si se sent angoixada. Quan va fer el taller per superar la por al tren feia tres mesos que no aconseguia utilitzar el transport públic soterrat. CLARA ROMANÍ "A mi em passa una cosa i és que em comença agafar angoixa, angoixa, angoixa. Vaig incorporar el pensament positiu "Jo puc, jo sóc capaç". Entre la respiració i l'afirmació positiva el primer dia vaig ser capaç d'anar i tornar de plaça Catalunya. Després d'això també he de dir que hi ha dies que prefereixo anar amb autobús. Però em queda l'experiència positiva de que jo sóc capaç de vèncer això, perquè m'estava limitant moltíssim." L'única manera de véncer la por és afrontar-la. Per això, a la part teòrica del curs s'imaginen, en primer lloc, pujant el tren i després, ho simulen. Aquesta és la zona de simulacre. L'espai recrea l'interior del ferrocarril i també els sons i els sorolls de les portes. D'aquesta manera, els participants del taller es poden preparar millor abans de baixar a l'escenari real. L'examen final és fer el trajecte de Sarrià a Plaça Catalunya d'anada i tornada, una fita que fan conjuntament tots els participants. ANNA ROMEU, psicòloga especialista en fòbies "En ser en grup, un distreu a l'altre, un dóna suport a l'altre. Aquesta força està fent que et focalitzis en una altra cosa. Si jo em focalitzo en la teva por, no estic pensant en la meva. I la teva la puc tolerar perfectament." La segona edició del taller es farà el 9 d'abril. El curs dura quatre hores i mitja i té un cost de 75 euros. MARTA ROYO, impulsora dels tallers 'Sota terra' "Les fòbies s'intenten evitar, intentes fugir d'això. Molta gent probablement, el dia abans, si és un taller gratuït, no vindà perquè té molta por." La foto de superació és el premi però el dia a dia, individualment, és el que fa veure la llum al final del túnel.
Quedem amb la Clara a l’estació de Sarrià dels FGC. Pugem al primer tren que passa amb destí a Plaça de Catalunya. Busquem seient i ens ensenya el seu amulet. És un punt de llibre que li van donar en la primera edició del taller teoricopràctic Sota terra, adreçat a persones amb claustrofòbia. Hi figuren els passos que ha de seguir si se sent angoixada. Aquest amulet va ser clau per fer el primer trajecte després d’haver assistit al curs. Ara diu que ja no li cal. “Entre la respiració, els exercicis de relaxació i l’afirmació positiva ‘Sóc capaç de pujar al tren'”, explica mentre passem per l’estació de Muntaner. Quan parla de pensament positiu, la Clara es repeteix a si mateixa dues frases: “Jo puc, jo sóc capaç.” I així aconsegueix esquivar la conducta evitativa, la que desenvolupem quan tenim una fòbia i no l’afrontem.
Però també és sincera davant les càmeres. Hi ha dies que prefereix anar amb autobús. “Això va com va, hi ha dies de tot, i si no ho veig clar, evito baixar al subsòl.” Però gràcies al taller s’ha demostrat que pot vèncer una fòbia que li estava limitant el dia a dia. “Primer em va entrar la por de viatjar amb avió, després al metro i seguidament el ferrocarril.” El suburbà barceloní encara és una assignatura pendent per a ella.
“Amb la por només tenim una solució: afrontar-la”
El taller es desenvolupa al llarg d’un matí de dissabte de 9 a 14.30 h. En la part teòrica del curs, un enginyer de Ferrocarrils explica el funcionament dels trens i la seguretat del sistema. Després treballen directament la manera d’encarar la situació. “Per superar una por hem d’enfrontar-nos-hi”, assegura Anna Romeu, la psicòloga especialista en fòbies que imparteix el taller Sota terra. El primer enfrontament es produeix en la imaginació, és a dir, s’imaginen pujant a un tren. Per fer-ho, aprenen exercicis de relaxació i control del cos.
El segon pas és simular que viatgen en tren. A les oficines dels FGC on es realitza el curs, hi ha una zona de simulacre que recrea l’interior del ferrocarril amb sorolls i sons inclosos. D’aquesta manera, els participants es poden preparar millor abans de baixar a l’escenari real. Lògicament, l’examen final és agafar un tren de Sarrià a Plaça de Catalunya. Anada i tornada.
Però… és possible vèncer una fòbia en quatre hores i mitja? “En un matí ensenyem les eines per superar-ho però per aconseguir la fita totalment cal continuar practicant de manera individual”, assumeix Marta Royo, impulsora del projecte. Aquesta exclaustrofòbica i publicista de Mosaiking Comunicació va fer un curs per perdre la por de volar a l’Aeroport de Barcelona-el Prat i es va posar en contacte amb FGC per fer un projecte similar al ferrocarril. Veure la llum al final del túnel té un preu: el taller costa 75 euros. Però segons els organitzadors és un cost necessari ja que si fos gratuït, la majoria no s’hi presentaria.