(ACN) La Sindicatura de Comptes ha detectat un sobrecost final de les obres del Trambaix del 49,79 %, ja que van tenir un cost de 325,5 milions davant els 217,3 milions pressupostats, i d’un 35,05 % al Trambesòs, amb 276,8 milions davant els 205 milions previstos. Així ho conclou en un informe relatiu a l’ATM corresponent a l’exercici del 2021.
L’informe indica que l’increment del preu de les obres es deu a una modificació de les condicions essencials respecte als contractes inicials, fruit de diversos canvis al llarg dels treballs, com per exemple canvis significatius del traçat previst, incorporació d’obres no previstes, prolongació de parades o canvis de senyalització, entre d’altres. En relació amb aquests canvis, l’organisme comenta que troba a faltar un “major rigor” i una “major previsió” en les fases de planificació dels projectes.
La Sindicatura recomana plantejar-se el sistema de contraprestació del servei
L’informe de la Sindicatura de Comptes també constata un sistema massa “garantista” per a l’empresa adjudicatària. Segons assenyala, el sistema de contraprestació del servei depèn del nombre de validacions i es cobreixen “amb escreix” les despeses, els marges, la totalitat del cànon del sistema i uns beneficis del 26,36 % en el cas del Trambaix i un 28,65 % en el Trambesòs sobre el cànon total previst. En aquest sentit, apunta que és “molt beneficiós per a l’empresa adjudicatària, però amb un cost que sembla molt elevat per al sector públic”.
Segons la Sindicatura, en la majoria d’exercicis les validacions reals superen el 100 % de les previsions, o s’hi queden a prop, i això ha fet que les empreses hagin pogut cobrir les despeses, els marges, beneficis i la pràctica totalitat del cànon, fins i tot en períodes de crisi com els registrats entre el 2008 i el 2014.