"Viatgem a Santander i estem una mica nerviosos per si ens cancel·len el vol o no. I espero que no". "Tampoco teníamos muchas noticias de la situación de Vueling, pero sí que nos habían comentado que llegáramos con bastante antelación ante la posibilidad de que se pudiera cancelar algún vuelo. Entonces tenemos el vuelo a la 4 de la tarde y llevamos aquí desde de las 12 de la mañana."

L’aeroport del Prat ha viscut aquest diumenge la jornada amb més activitat de l’operació sortida de juliol. S’hi havien programat 1.039 operacions, de les quals més de 700 corresponents als avions de Vueling. Però els taulers d’informació de la companyia mostraven avui una imatge molt diferent de les llargues cues d’ahir o divendres. Molts dels viatgers han estat informats via mòbil dels canvis als vols. D’altres han anat directament a les files d’embarcament, on també es gestionen els problemes derivats de les cancel·lacions i els retards.

Tot i la millora de la situació, s’han cancel·lat 14 vols: nou d’arribada, provinents de la Corunya, Màlaga, Tenerife, París, Tolouse, Düsseldorf, Praga i Bilbao; i cinc de sortida amb destí Màlaga, París, Praga, Venècia i Bilbao. Mentre que la companyia segueix atribuint els problemes a “motius operacionals”, el comitè d’empresa insisteix que es tracta d’una mala gestió de la direcció anterior. Mentrestant, milers de passatgers es veuen obligats a passar hores a l’aeroport en espera d’arribar, en un moment o altre, a la seva destinació. Alguns retards d’aquest diumenge ja superen les quatre hores, com per exemple, el vol amb destinació a Dakar.

L’administració respon a la crisi

L’Agència Espanyola de Seguretat Aèria (AESA) ha obert un expedient a Vueling per esclarir les causes dels problemes d’operació dels últims dies. La Direcció General d’Aviació Civil, que també depèn del Ministeri de Foment, ha convocat aquest dilluns el president de l’aerolínia, Javier Sánchez-Prieto, a una reunió d’urgència per exigir-li “explicacions i mesures correctores immediates”. El secretari d’Estat d’Infraestructures, Transport i Habitatge, Julio Gómez-Pomar, ha estat contundent en afirmar que “ni Vueling ni cap altra companyia pot perjudicar milers de viatgers amb el pretext d’una mala planificació”.

Aquest dilluns, la direcció de Vueling també s’haurà de reunir amb la Generalitat, que li reclama un canvi d’actitud per solucionar les “deficiències greus” que s’estan produint en l’atenció als usuaris. A aquesta reunió, a les 17 h al Departament de Territori i Sostenibilitat, assistiran els consellers d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, i de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, acompanyats de la directora l’Agència Catalana del Consum (ACC), Montserrat Ribera. L‘executiu català està estudiant com pot sancionar la companyia aèria, mentre des de l’ACC s’han fet dos requeriments a l’aerolínia i un a Aena.

L’Agència Catalana de Consum també ha previst desplaçar aquest dilluns a l’aeroport diversos tècnics d’assessorament als consumidors per informar-los dels seus drets davant de la cancel·lació i els retards dels vols de Vueling.

Vueling demana disculpes

A través d’un comunicat, la companyia aèria ha demanat disculpes als passatgers pels retards i la gran quantitat de vols cancel·lats en l’última setmana. Des de l’empresa han assegurat que la plantilla està treballant “al màxim” per millorar la situació. Segons el comunicat, s’han reforçat els torns de treball i s’han contractat serveis extres, sobretot en l’àrea d’atenció als usuaris. Tot i que asseguren que la situació està millorant, l’aerolínia preveu anul·lar 14 vols aquest diumenge.