Vueling va començar a operar el 2004 i només en 12 anys s’ha convertit en la joia de la corona de l’Aeroport de Barcelona-el Prat. L’aerolínia transporta el 40 % dels passatgers que passen per aquestes instal·lacions. Va començar a operar amb quatre aparells en 10 ciutats i l’any passat el nombre d’avions de Vueling superava el centenar, amb vols a més de 150 destinacions.

Allau de reclamacions

El creixement exponencial de Vueling és, segons Dan Miró, advocat especialitzat en dret aeronàutic, el responsable de la situació de col·lapse a què s’ha arribat. “No hi ha cap dubte que Vueling ha venut molts més bitllets dels que és capaç d’absorbir.” Aquest advocat és el responsable de fins a tres portals que gestionen reclamacions de passatgers. Només aquest dissabte n’han rebut més de 400 relacionades amb els retards i cancel·lacions de Vueling.

L’expert explica que aquesta situació no és nova. En els darrers dos anys han tramitat milers de demandes a la companyia pels mateixos motius, sobretot els dos darrers estius. Malgrat l’allau de queixes i demandes que arrosseguen, Miró assegura que Vueling no farà fallida i que, fins i tot, té pressupostada aquesta despesa. “Si mireu les hemeroteques, en els darrers tres anys, ha guanyat quatre vegades el que pretenia guanyar en sis anys”, argumenta l’advocat, i afegeix que és una companyia molt solvent amb  “múscul financer”.

Aquest model de negoci ha fet que altres companyies contractin alguns dels alts càrrecs de Vueling, que s’ha vist forçada a renovar bona part de la direcció. En tot cas, els representants dels treballadors culpen aquests directius que han marxat de la manca de planificació que ha dut al caos les operacions de Vueling aquest estiu.