Barcelona està desplegant una senyalització que indica l’obligació de baixar de la bicicleta o del patinet. El senyal de trànsit es va posar a prova a l’agost en dos punts de la ciutat i ara ja se n’han col·locat set més en punts on també hi ha una senyalització de prohibició de pas de les bicicletes que no es respecta. L’objectiu és reforçar i deixar més clara aquesta prohibició. Fins a final d’any s’instal·laran 30 senyals més, fins que s’arribi a la quarantena.
Doble indicació vertical
La mesura forma part del Pla endreça i vol millorar les indicacions en espais on hi ha un conflicte entre els vianants i els usuaris de la bicicleta i vehicles de mobilitat personal (VMP). El senyal, de color blau, indica als conductors de bicis i patinets que en aquell tram tenen l’obligació de baixar del vehicle i continuar la ruta a peu.
El mes d’agost se’n va instal·lar els dos primers, un al pont del Treball Digne (a Sant Andreu) i l’altre a la via Augusta, a la confluència amb el carrers de Pau Alcover (a Sarrià – Sant Gervasi). Aquest cap de setmana se n’han col·locat a set punts més:
- plaça de Ferran Reyes, 2-8
- carrer de Ferran Junoy amb el carrer de Sao Paulo
- carrer de les Agudes, 92
- gran via de Carles III amb el carrer de Sabino Arana
- passarel·la de La Maquinista
- avinguda Meridiana, 276
- avinguda Meridiana, 285
A partir d’aquí també s’implantaran 30 senyals més durant aquest 2023, tot i que encara s’està treballant amb els districtes per determinar on s’ubicaran.
Campanya amb informadors els primers dies
Els primers dies hi haurà un equip d’informadors per explicar el significat del senyal nou als usuaris de la bici o de VMP. En cada punt hi haurà una parella que recordarà també la normativa general de circulació i repartirà plànols amb els itineraris ciclistes de la ciutat.
La nova indicació s’incorporarà al manual de senyalització municipal i s’ha basat en el senyal R-422, elaborat per la DGT, que també s’estrena en el catàleg de senyalització viària.
“Més intuïtiu i visual”
Segons el director de Serveis de Mobilitat, Adrià Gomila, es tracta d’un senyal “més intuïtiu i visual per a tothom”. “Molts usuaris d’aquests cicles no tenen carnet de conduir i poden desconèixer que vol dir la prohibició de circular-hi”, ha assegurat.
L’alternativa és fer la volta i buscar un altre itinerari, però el senyal no obliga a fer-ho. “Simplement, permet aprofitar que són vehicles molt lleugers”, ha aclarit Gomila. “Pots creuar pel camí més directe baixant del vehicle i empenyent la bici o el patinet”.
Per la seva banda, els ciclistes i els usuaris de vehicles de mobilitat personal amb qui ha pogut parlar betevé veuen amb bons ulls la mesura. En el cas del senyal que s’ha instal·lat a la passera que uneix Sant Andreu i el Bon Pastor, admeten que hi ha un problema perquè molts no respecten la prohibició. De fet, molts vianants asseguren que han presenciat accidents de trànsit i que és perillós.
Incompliments massius a la Meridiana
Un dels punts calents on també s’ha instal·lat el senyal és l’avinguda Meridiana, a la confluència amb el carrer de Sant Antoni Maria Claret. En aquesta zona també llueix la doble senyalització però de moment no ha tingut l’efecte desitjat i continuen els incompliments.
La majoria de les persones que hi passen en bici o patinet continuen circulant a bord del vehicle, tot i que els dos senyals verticals que ho prohibeixen i obliguen a passar-hi només a peu són ben visibles.