El 61 % dels conductors de patinets reconeixen saltar-se el semàfor si no hi ha altres vehicles circulant i el 48 % admeten circular per la vorera i contra direcció per anar més ràpid, segons un estudi del RACC. Ara bé, algunes infraccions també es deuen al desconeixement perquè el 20 % també admeten no conèixer la normativa de circulació. El RACC reclama una millor senyalització de la xarxa pedalable per evitar la confusió als usuaris. “Hi ha molts espais on no queda clar”, lamenta Cristian Bardají, director de l’Àrea de Mobilitat, i ha assenyalat les zones 30.

“És difícil per a un usuari de la xarxa pedalable entendre si poden passar o no poden passar”, ha afirmat Bardají. En aquest sentit, s’ha referit als carrers 30: “Pot haver-hi un carril només i que sigui apte, i en canvi quan són dos en cap cas hi pots anar”, ha explicat. També s’ha referit a la senyalització de les cruïlles, els semàfors i la senyalització d’orientació: “Si és groga o blava, pot generar confusió a l’usuari”, ha sentenciat.

Al carrer de Bailèn, amb un cordó de serveis i dos carrils, no hi poden circular patinets i en canvi al carrer de Casp sí que es permet”
Cristian Bardají, director de l’Àrea de Mobilitat del RACC

El RACC també considera fonamental impulsar la formació viària per a usuaris de patinets, així com campanyes de sensibilització, una assegurança de responsabilitat civil, com preveu la Generalitat, i també fomentar el registre dels vehicles com a mesura per evitar-ne el robatori i garantir-ne un manteniment periòdic amb inspeccions.

El quart baròmetre del RACC sobre la mobilitat en vehicles de mobilitat personal (VPM), que s’ha fet a partir de 800 enquestes a usuaris, també revela que el 12 % dels usuaris afirmen tenir el vehicle trucat per anar a més velocitat. I en aquest sentit, el RACC també considera necessàries més inspeccions per evitar les infraccions.

Els accidents amb patinets implicats

L’estudi també ha recollit que els accidents amb patinets implicats han crescut un 2 % respecte del 2023, tot i que han baixat un 12 % respecte al 2022. La majoria, el 82 %, són per col·lisions o per atropellaments a vianants. Tot i que la majoria d’episodis són lleus, enguany hi ha hagut dues víctimes mortals, la darrera, aquest mes d’octubre.

Segons aquest baròmetre, s’ha reduït lleugerament la sensació de vulnerabilitat respecte a l’any passat, però el 54 % dels enquestats encara se senten vulnerables quan circulen amb VMP per Barcelona. Pel que fa a la resta de vehicles, la moto és el que més inseguretat genera als conductors de patinet.

Relleu al transport públic per als usuaris nous

A Barcelona el 91 % dels usuaris nous del patinet provenen de la mobilitat sostenible. Més de la meitat venen del transport públic, el 28 %, de la mobilitat a peu i l’11 %, de la bici. “Estem en un moment de canvi i la majoria de transports públics estan tocats, com el metro i Rodalies”, ha dit Bardají.

Malgrat la decisió de molts usuaris de transport públic de passar-se al vehicle personal, el RACC admet que no sap en quina mesura evolucionarà aquesta tendència.