Després de dos anys i mig d’obres, aquest dilluns a la nit començaran les proves del tramvia per la Diagonal entre les parades de les Glòries i Verdaguer. Aquestes proves (que s’anomenen d’integració) arrencaran a partir de les 22.30 h i serviran per comprovar que tots els sistemes (que fins ara s’han testat per separat) funcionen bé. Per fer les proves, l’Autoritat del Transport Metropolità posarà a circular un tramvia a una velocitat molt baixa, d’uns 5 km/h, mentre un grup de tècnics fa les comprovacions.

Serà la primera vegada que es vegi un tramvia circulant pel nou tram, entre les Glòries i Verdaguer. A banda de la primera prova d’integració d’aquest dilluns, l’ATM preveu fer-ne més al llarg de l’estiu: seran sempre de nit, per mirar que l’afectació al trànsit rodat sigui la menor possible. Durant les proves també es mirarà que totes les instal·lacions de les tres parades noves (Monumental, Sicília i Verdaguer) funcionin correctament.

En servei, a la tardor

Un cop hagin conclòs les proves t’integració, serà el torn de fer les marxes en blanc. Seran, ni més ni menys, simulacions del servei que oferiran els tramvies, ja a la velocitat comercial real i durant el dia. En aquest moment, l’Ajuntament de Barcelona haurà aplicat canvis en la semaforització dels carrers de l’entorn de la Diagonal perquè els cotxes i el tramvia no entrin en conflicte. L’objectiu és que el nou tram per la Diagonal fins a Verdaguer entri en funcionament amb passatgers la tardor d’aquest 2024.

Última fase de la urbanització: el verd

Mentre es facin les proves d’integració i les marxes en blanc, l’Ajuntament també donarà per acabades les obres d’urbanització de l’entorn. Ara mateix només queden pendents acabar la rampa del carrer de los Castillejos, alguns acabats a l’atura del Mercat dels Encants i també davant del DHUB. Tot plegat s’enllestirà entre juliol i agost, mentre que la vegetació prevista es començarà a plantar a partir de setembre. Les restriccions de l’emergència per sequera han endarrerit la plantació d’arbres, arbustos i gespa al fragment per on circularà el tramvia.

Dos anys d’obres

Les obres per connectar aquest tram de la Diagonal van començar el març del 2022. Els treballs es van licitar per un pressupost de 108 milions d’euros, que paguen l’Ajuntament i la Generalitat, aquesta última a través de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). En concret, el consistori n’ha assumit 56 milions d’euros i s’ha encarregat d’urbanitzar la Diagonal. L’ATM, per la seva banda, pagarà 52 milions d’euros, que inclouen la compra de combois, a càrrec de l’Ajuntament, l’Àrea Metropolitana i l’ATM.