Més multes per córrer massa, però amb menys trànsit que mai. És el resum d’un 2020 als carrers de Barcelona en què es van gairebé doblar les denúncies per excés de velocitat. Si el 2019 es van posar 347.173 multes, la xifra va ser de 604.104 el 2020. “Determinats ciutadans van prémer l’accelerador més del permès dins de la ciutat i no ens ho podem permetre”, ha alertat la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, que ha anunciat que l’Ajuntament posarà “totes les eines” perquè els conductors aixequin el peu de l’accelerador dins de Barcelona.

El tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, ha afegit que els carrers buits durant uns mesos van donar “una falsa sensació de seguretat” per conduir ràpid. “A una ciutat no es pot córrer de cap de les maneres”, ha sentenciat Batlle, que ha explicat que al final s’haurà d’implementar el límit de velocitat a 30 km/h a tota la ciutat. Tot i l’increment de multes per córrer massa, Alarcón ha dit que el 2020 no es van posar en marxa radars nous, però ha anunciat que properament s’anunciaran més mesures. En aquest sentit, ha detallat que al març es posarà en servei el radar al túnel de la Rovira, que ja està instal·lat.

Menys accidents, menys víctimes mortals

La disminució del trànsit durant la pandèmia ha fet que els sinistres a Barcelona hagin caigut un 38 % l’any 2020. La Guàrdia Urbana va intervenir en 5.715 sinistres amb víctimes (l’any 2019 en van ser 9.251); aquesta davallada s’explica, sobretot, pel confinament domiciliari de la primera meitat de l’any: de gener a juliol van caure fins a un 43 %, respecte al mateix període de l’any anterior.

En paral·lel al nombre d’accidents també han baixat de forma considerable el nombre de víctimes: l’any 2020 hi va haver 7.205 ferits (un 39 % menys que el 2019) i 14 víctimes mortals (un 36 % menys que les 22 morts d’un any enrere). Pel que fa a les morts a la carretera, set víctimes eren motoristes, quatre eren vianants, una anava en bicicleta, una conduïa un cotxe i l’última anava en un vehicle de mobilitat personal.

El carrer d’Aragó, punt negre

Pel que fa a les causes dels accidents, les dades de la Guàrdia Urbana apunten a la manca d’atenció del conductor (1.300 casos) i no respectar les distàncies (803 casos) com les dues causes directes principals, mentre que l’alcoholèmia (204 casos) i el mal estat de la calçada (70 casos) representen les dues causes indirectes majoritàries.

Les dades també destaquen que el carrer d’Aragó és un dels punts negres de la sinistralitat a Barcelona. El 2020 va registrar 75 sinistres en diversos encreuaments com ara a les cruïlles amb Balmes, el passeig de Gràcia, Calàbria, Aribau i Comte Borrell. El cap de la Guàrdia Urbana, Pedro Velázquez, ha apuntat com a causes dels accidents a Aragó no obeir els semàfors i els canvis de carril, i ha anunciat un increment de la vigilància en aquest carrer.