"No hace falta que te pongas en posición de taekondo. Tranquilo, despacito." Tota la voluntat per col·laborar i 0,0 en el test d'alcolhèmia. Aquesta és l'actitud que li agradaria trobar sempre a la Guàrdia Urbana en els controls d'alcoholèmia i drogues, però la realitat n'és una altra. Hi ha molta gent que encara no és conscient del perill que suposa conduir sota els efectes de l'alcohol o les drogues. Durant l'any passat un total de 16 motoristes van morir a Barcelona en accidents de trànsit. D'aquests, un terç conduien amb una taxa d'alcohol superior a la penal. Per reduir l'accidentalitat, la Guàrdia Urbana ha intensificat els esforços per detectar conductes de risc, especialment entre els conductor de motos i ciclomotors. CARLES REYNER, portaveu de la Guàrdia Urbana "La conjunció de la conducció de vehicles de dues rodes sota la influència de begudes alcohòliques o de drogues és una combinació nefasta, molt perjudicial, molt perillosa i aquesta és una de les circunstàncies que fa que nosaltres engeguem aquesta campanya." A partir d'aquest any la Guàrdia Urbana ha optat per fer macrocontrols a les zones d'oci nocturn com pot ser el Port Olímpic o el carrer de Balmes, entre d'altres. Només ahir els agents van realitzar 294 controls d'alcoholèmia, dels quals 15 van acabar amb denúncia i dos en imputacions. Les drogues també estan en el punt de mira de la Guàrdia Urbana i dels 16 drogotests que van realitzar, 7 van donar positiu.
La Guàrdia Urbana ha intensificat aquest any els controls d’alcoholèmia i drogotest als punts de concentració de locals d’oci nocturn, sobretot a les nits dels caps de setmana. Alhora, del 4 al 15 de febrer, la policia barcelonina ha dut a terme l’operació 0,25 durant aquests dies, els agents han actuat a cadascun dels 10 districtes de la ciutat, les 24 hores del dia, per tal d’evitar la conducció sota els efectes de l’alcohol i drogues entre conductors, especialment motoristes.
En dos mesos i mig, la Guàrdia Urbana ha denunciat un total de 442 motoristes (133 conductors de ciclomotor, 309 de moto) per circular superant la taxa d’alcohol permesa (0,25 mg/l) i a 66 més per fer-ho havent consumit drogues. Més d’una quarta part d’aquests motoristes (112) han estat imputats per un delicte contra la seguretat viària, perquè superaven el límit penal (0,60 mg/l) o bé es van negar a sotmetre’s a les proves d’alcoholèmia. En 41 d’aquests casos, els agents van enxampar els motoristes perquè havien comès alguna altra infracció, 35 els van detectar en els controls preventius, 26 en observar símptomes en la conducció dels imputats i 10 persones van ser denunciades després de veure’s implicades en accidents.
En tots aquests accidents, el motorista ha estat considerat responsable de la col·lisió i n’ha resultat ferit. L’any passat van morir 15 conductors de moto i un de ciclomotor en accidents de trànsit a Barcelona. En la meitat d’aquests casos, la motocicleta va ser l’únic vehicle implicat en l’accident.
És per tot això que la Guàrdia Urbana ha fixat els motoristes com a col·lectiu preferent de la tasca de prevenció de la conducció sota els efectes de l’alcohol i de les drogues. Són els més vulnerables en circular per la ciutat i, a més, ho fan a sobre d’un vehicle que requereix una certa destresa i equilibri en qualsevol situació. Un equilibri que directament es perd amb determinades taxes d’alcoholèmia.
L’any passat, hi va haver 6.238 motos i ciclomotors implicats en accidents de trànsit a Barcelona. La Guàrdia Urbana va imputar un total de 511 delictes relacionats amb la seguretat viària a conductors de vehicles de dues rodes a motor. Dels 112 imputats aquest any per conduir una moto o un ciclomotor per sobre del límit penal, vuit eren dones i 104 homes. Prop de la meitat tenien entre 30 i 40 anys i una tercera part, entre 20 i 30. El cas d’alcoholèmia més greu va ser el d’un home de 27 anys que duia una moto i 1,19 mil·ligrams d’alcohol per cada litre de sang.