El Consell de Ministres ha aprovat reduir a 30 km/h la velocitat màxima als carrers d’un sol sentit dins les ciutats. També ha aplicat canvis en aquelles vies en les quals no hi ha diferència d’altura entre la calçada i la vorera —limita la velocitat a 20 km/h— i en les urbanes de dos o més carrils per sentit —no es podran superar els 50 km/h. Totes aquestes modificacions s’aplicaran sis mesos després que la norma es publiqui al BOE.
La nova norma va en consonància amb el decret municipal de l’Ajuntament de Barcelona que va entrar en vigor l’1 de març i que limita la velocitat a 30 km/h a totes les vies secundàries, fins i tot les que tenen més d’un carril. Aquest 2020, a la ciutat s’han sumat 112 quilòmetres de carrers de zona 30, que representen el 68 % de la longitud total de calçades, i la previsió és seguir-los ampliant.
Els patinets no podran anar per la vorera
El Consell de Ministres també ha aprovat aquest dimarts prohibir que els patinets elèctrics i els vehicles de mobilitat personal circulin per la vorera i per zones de vianants. A més, ha determinat que serà obligatori tenir un certificat de circulació per poder-los conduir. Al decret s’han definit els vehicles de mobilitat personal com a vehicles d’una o més rodes dotats d’una única plaça i propulsats exclusivament per motors elèctrics que poden anar a una velocitat màxima d’entre 6 i 25 km/h.
De nou, la nova norma ratifica mesures que ja s’estaven aplicant a la ciutat de Barcelona segons una instrucció transitòria de la DGT. Tot i que no hi ha una ordenança específica amb aquesta norma transitòria ja es preveu que els vehicles de mobilitat personal hagin de circular pels carrils bici o per la calçada. Circular per la vorera o per zones reservades per a vianants pot comportar una sanció de 200 euros.
L’Ajuntament celebra la nova normativa
L’Ajuntament ha celebrat la decisió del Consell de Ministres i defensa que diferents estudis demostren que el risc de perdre la vida a conseqüència d’un atropellament es redueix com a mínim cinc vegades si la velocitat del vehicle que impacta és de 30 km/h, en comparació amb un altre que circuli a 50 km/h. “Que la normativa que ja apliquem a Barcelona s’estengui ara a escala estatal és una bona notícia i un pas important que dona cobertura al que ja estem fent a les ciutats”, ha comentat Rosa Alarcón, regidora de Mobilitat.