Després d’anys d’obres i alguns retards, la futura estació de la Sagrera pren forma i ja hi ha col·locades les vies i la catenària de la primera línia de trens que hi circularà. Serà l’R1 de Rodalies, la del Maresme. Adif està ultimant aquests treballs i ja només falta connectar les vies noves amb les de la línia actual. Els combois, però, encara no hi deixaran ni recolliran passatgers, només hi passaran.
Per connectar les vies caldrà tallar la circulació de trens de l’R1 com a mínim durant tres dies (cal unir les vies i fer proves de seguretat). Segons ha avançat l’ACN, Adif té previst fer aquest tall del 5 al 8 de desembre, coincidint amb el pont de la Puríssima. Tot i això, caldrà que Renfe i la Generalitat (titular del servei) hi donin el vistiplau. Si finalment són aquestes dates, els trens podrien passar ja per dins l’estació de la Sagrera abans d’acabar l’any.
El coordinador de les obres de la Sagrera, Lluís Ubalde, ha dit que esperen que la circulació de trens per dins l’estació es faci “tan aviat com sigui possible” per continuar amb les altres fases. Després del trasllat de la línia de la costa, caldrà fer el mateix amb les vies de l’R2, la de Granollers i, a continuació, fer passar les vies de l’alta velocitat per dins l’estructura. Ubalde ha explicat que la intenció és posar en marxa l’estació quan totes les vies estiguin a lloc. No hi ha data prevista.
“Una estació d’estacions”
Els responsables de l’obra qualifiquen la Sagrera com “una estació d’estacions”. A banda de les línies R1 i R2 de Rodalies, hi passarà l’alta velocitat i també permetrà la connexió amb les l’L4, l’L9 i l’L10 del metro i autobusos interurbans. De tota l’estructura de l’estació, ja se n’ha construït un 40 %. Tot just ara s’estan aixecant els pilars del segon pis, on hi haurà el vestíbul. L’edifici tindrà una longitud d’un quilòmetre.
Al setembre, la societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat va treure a concurs el projecte d’arquitectura de la Sagrera, que ha detallar com seran els elements de l’interior i exterior de l’estació (façanes, ascensors, escales mecàniques…). Es tracta de l’últim pas necessari per concloure la construcció i posar-la en servei. La licitació es va fer amb un import màxim de 5,2 M €.