LLUÍS PUERTO, cap tècnic Fundació RACC "Hi ha més conductors que accedeixen a Barcelona des de l'entorn metropolità, cosa que abans no succeïa. La crisi hi pot tenir a veure."

Segons els resultats del darrer estudi EuroRAP (amb dades des de 2009 fins a 2011), les vies d’accés a Barcelona presenten xifres elevades d’accidentalitat de moto. Els punts amb més sinistres són a la ronda de Dalt, des del Nus de la Trinitat fins a l’enllaç amb l’A-2 i la C-3; el tram de la C-32, entre Barcelona i Montgat; a la C-31, entre el Prat de Llobregat i l’Hospitalet; la B-20, a la rotonda del Mil·leni, a Montgat; l’AP-7, entre Cerdanyola i Terrassa; la C-33, entre Barcelona i Cerdanyola; la B-23, entre Esplugues i el Nus de la Trinitat, i la N-2 entre Mataró nord i Pineda.

L’accidentalitat en motos és una assignatura pendent i un dels problemes que cal abordar en el futur. Durant els darrers nou anys ha baixat el nombre d’accidents de cotxe i ciclomotors, però no ha passat el mateix amb les motos. En aquest període s’han multiplicat gairebé per tres el nombre de sinistres en què s’ha vist implicat aquest vehicle.

Tot i aquestes dades, l’informe confirma que els morts i ferits greus en accident de ciclomotor han baixat un 70,1% en els darrers vuit anys, mentre que en el mateix període de temps han baixat un 17,5% en motos. Als trams amb més accidentalitat de moto, aquests vehicles estan implicats en nou de cada 10 sinistres.

Menys risc d’un accident mortal

En els darrers tres anys, el risc de patir un accident greu o mortal ha baixat un 4,2% al conjunt de les carreteres catalanes. Els trams que es consideren segurs o molt segurs han pujat del 41% fins al 73% del total en els últims vuit anys. Tot i aquestes dades, els trams de risc representen encara un 11% de la xarxa analitzada. A la província de Barcelona, l’11,4% de trams tenen un risc elevat o molt elevat d’accidents, mentre que els trams amb poc o risc nul representen gairebé el 75% de les vies analitzades.

L’informe EuroRAP analitza  6,347 quilòmetres de via (el 52% del total) i indica el risc d’un conductor de tenir un accident en un tram concret de carretera en funció de la longitud de la via i de la intensitat mitjana de trànsit que genera.