Les xifres parlen per si soles: en dos anys ja són 2.700.000 usuaris els que trien l'AVE per anar a Madrid, molt a prop dels 3.000.000 que fan servir el pont aeri. Per acabar de guanyar la batalla a l'aeroport del Prat, Renfe desenvoluparà dues estratègies principals. Augmentar la velocitat de 300 a 350 quilòmetres per hora i ampliar la capacitat dels combois per abaratir el bitllet. Però per arribar a les xifres d'èxit avui l'AVE ha hagut de passar per un veritable via crucis. Primer les dates de finalització de les obres. Després els esvorancs, produïts per les obres en algunes estacions, que van provocar el caos als trens de Rodalies. I es que Vilafranca del Penedès, el Vendrell o l'Arboç reclamen a Adif que es posi fi a l'excessiu soroll que provoca el pas de l'AVE per aquestes localitats. La instal·lació de pantalles acústiques o el cobriment parcial de les vies en els trams on el tren passa per davant de col·legis o barris habitats és l'assignatura pendent de l'AVE Barcelona Madrid.