El projecte del bicibús ha impulsat la mobilitat en bici en família. Malgrat ser una opció cada cop més freqüent, encara hi ha obstacles. Pares i mares denuncien que falten aparcaments segurs per deixar-hi les bicis i alerten dels riscos de circular en família pel carril bici, especialment quan hi ha més d’un fill sobre dues rodes o si s’usa un carretó, perquè el carril resulta estret per circular-hi.

Aparcaments amplis i segurs per als nens

La manca d’ancoratges a les portes dels centres escolars és un dels impediments que frenen les famílies a moure’s en bici, segons explica Genís Domínguez, de l’AFA Escola Xirinacs, i un dels impulsors del bicibús. “Els voltants de les escoles haurien d’estar preparats per deixar la bici en llocs segurs”, detalla. Assegura que aquest punt clau frena moltes escoles de sumar-se al bicibús i que diversos centres, com l’Escola Auró, estan buscant punts d’aparcament a comerços i establiments propers.

Un altre dels reptes és la seguretat. Domínguez explica que els aparcaments a la calçada no acaben de convèncer les famílies. “Deixar la bici al carrer d’Entença no és segur, hi passen cotxes molt ràpid i els nens estan molt a prop dels vehicles. És molt arriscat”. Apunta també que molts d’aquests ancoratges són estrets i les rodes de la bici acaben ocupant l’espai dels cotxes. Una crítica que també fa Anna Peralta, de l’AFI de l’Escola Entença, que explica que “hi ha hagut ensurts amb més d’un nen amb cotxes que li han passat molt a prop”. I, per això, demanen que s’instal·lin aparcaments a la vorera. I si es posen a la calçada, que estiguin segregats o protegits amb tanques o elements que els separin dels cotxes per evitar ensurts.

Més ancoratges a les escoles

El regidor d’Educació i de l’Eixample, Pau Gonzàlez, explica que l’Ajuntament treballa per ampliar els aparcaments i la xarxa de carrils bici. Gonzàlez detalla que “s’analitza cas per cas” on instal·lar els ancoratges perquè siguin segurs i que, si cal, es busquen ubicacions alternatives d’aparcaments a la vorera. Aquest 2021 s’instal·laran un centenar d’ancoratges pactats amb centres i famílies. Actualment, a Barcelona hi ha 38.809 aparcaments de bici, dels quals només 5.498 estan a un radi de 50 metres d’una escola. La majoria, 31.455, estan a la vorera i 7.354, a la calçada.

bicis aparcades escola
Les famílies recelen dels aparcaments a la calçada perquè els nens s’acosten massa als cotxes

Carrils bicis estrets per anar en família?

Les famílies apunten també que no és senzill anar amb diversos nens pel carril bici, que resulten poc amplis per circular-hi amb nens petits. La Vanesa Quintana, mare de tres fills, explica que amb el carretó en què porta els infants té dificultats per avançar pel carril bici. Per això es decanta per anar per les voreres “tot i que hi ha molta gent i és molt insegur”. El regidor d’Educació defensa que l’Ajuntament està reforçant la xarxa de carrils bicis a la ciutat per “millorar-los i desdoblar-los on han quedat antiquats, com al carrer del Comte d’Urgell” perquè estiguin més ben connectats i sigui més còmode i fàcil fer-los servir en família.

Aparcar les bicis dins l’escola

Els robatoris de bicicletes també són usuals, fins i tot a les portes de les escoles. Per això, alguns centres ja han permès que s’hi deixin les bicis, sense patir per l’espai, el trànsit o els robatoris. Una opció encara força minoritària a Barcelona perquè la majoria d’escoles no tenen espai.