160.000 passatgers. És el nombre d'usuaris que, segons diverses plataformes cíviques i veïnals, assoliria el tramvia si s'unís per la Diagonal. El doble de persones que l'utilitzen actualment. Les entitats defensores del projecte consideren, a més, que la infraestructura ajudaria a reduir els nivells de contaminació. Amb arguments com aquests insten les administracions a desencallar el projecte i celebren l'acord a què l'alcaldessa, Ada Colau, va arribar la setmana passada amb el president de la Generalitat. RICARD RIOL, president de la PTP "Un acord molt necessari, entre el president de Catalunya i la batlle de Barcelona, històric per desencallar la vergonya que és l'únic tramvia 'interruptus' d'Europa". L'Ajuntament ja s'hi ha pronunciat: assegura que la infraestructura és prioritària però que els tràmits per impulsar l'obra són lents. MERCEDES VIDAL, regidora de Mobilitat "Per tenir llest el tramvia al més aviat possible, ens hem posat a treballar des del primer dia que hem arribat a l'Ajuntament. El que volem és examinar què és el que hi ha i què és el que falta; i llavors, al setembre, licitar els estudis que siguin necessaris". A l'altra cara de la moneda, els qui s'oposen al projecte consideren que les vies dividirien la ciutat en dues. Diuen, a més, que, en la consulta sobre la reforma de la Diagonal de 2010, la ciutadania va votar en contra de l'aquesta opció. Per això, asseguren que ja han demanat una reunió amb el consistori i que no descarten mobilitzacions. MARTA CANUT, presidenta de l'Associació Diagonal Barcelona "El ciutadà que va a votar amb tota la il·lusió de donar la seva opinió, de què serveix si amb un altre consistori no fan cas del vot del ciutadà?" Per als defensors del projecte, en canvi, aquesta consulta no pot servir com a aval per no tirar-lo endavant. Des del seu punt de vista, la pregunta que aleshores es va plantejar no parlava exclusivament de transport públic sinó d'una reforma molt més àmplia.

Les plataformes han insistit que la consulta de 2010 impulsada per l’alcalde socialista Jordi Hereu preguntava sobre l’execució de dos models concrets, i que el resultat no es pot interpretar com una negativa a fer passar el tramvia per la Diagonal.

Diagonal per a Tothom i la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, que integren diverses entitats i associacions veïnals, han carregat contra la reforma realitzada durant els últims mesos de mandat de Xavier Trias “amb importants irregularitats de participació ciutadana i d’avaluació de l’impacte ambiental”. En aquest sentit, les plataformes han asseverat que no accepten “lliçons de democràcia” per part del Grup Municipal de CiU o de l’associació de comerciants de la Diagonal.

Les entitats han defensat la viabilitat econòmica i la sostenibilitat ambiental de fer passar el tramvia per la Diagonal entre les places de Francesc Macià i de les Glòries Catalanes. Segons expliquen, la implantació del tramvia “només necessita la supressió d’un carril i l’aprofitament dels carrils bus”. La regidora de Mobilitat de l’Ajuntament, Mercedes Vidal, ha reconegut que caldrà esperar un temps fins que comencin les obres, però ha dit que el tramvia “és un projecte prioritari per a aquesta ciutat”.

A l’altra cara de la moneda, els qui s’oposen al projecte consideren que les vies dividirien la ciutat en dues. Diuen, a més, que, en la consulta sobre la reforma de la Diagonal de 2010, la ciutadania va votar en contra de l’aquesta opció. Per això, asseguren que ja han demanat una reunió amb el consistori i que no descarten mobilitzacions.