El Departament de Territori ha iniciat les obres al macropou de la Sagrera que serviran per connectar el ramal nord de les línies 9 i 10 del metro amb el tram central de la línia. Segons ha informat la Generalitat, els treballs tenen un pressupost de prop de 19 milions d’euros i inclouran també la reurbanització de la superfície del pou —és aquí, on es farà un camp de futbol— i l’adequació d’una part del subsol per a futurs usos públics.
Les obres s’allargaran, previsiblement, 46 mesos. Les primeres tasques que es duran a terme seran treballs previs a l’execució de l’obra civil ferroviària. Per Territori, “aquestes són unes obres rellevants pel que fa a la mobilitat, perquè s’emmarquen en els treballs en marxa per a completar l’L9/L10 i també perquè, dotaran la ciutat de nous espais per a usos públics”.
Un punt de connexió de dos túnels
El macropou de la Sagrera fa honor al seu nom amb 100 metres de llarg per 50 d’ample. A sota hi ha lloc per a dos túnels tot i que, de moment, els trens només hi circulen per un, el que porta els combois de l’L9/L10 fins a la Sagrera de forma provisional —i que en un futur servirà per allargar l’L4 des de la Pau. Al costat n’hi ha un altre sense vies ni catenària que està excavat fins a Lesseps i que serà el túnel definitiu, el del tram central.
En què consistiran les obres?
Segons Territori, les obres es dividiran en diversos àmbits. Pel que fa al ferroviari es faran les actuacions necessàries per reubicar l’L9 i l’L10 al seu traçat definitiu, pel tram central: es muntaran les vies i s’instal·laran les agulles per permetre les diferents connexions. Pel que fa a l’obra civil, a la part interior del túnel on no passarà el metro, s’adequarà un espai de 14 metres de profunditat que tindrà usos ciutadans, encara per decidir.
Finalment, pel que fa a la superfície es cobrirà el pou i es reurbanitzarà. Això suposarà la reposició del camp de futbol que hi havia i que va ser reubicat provisionalment en un altre espai.