Les obres de l’estació de la Sagrera agafen un nou impuls. Aquesta última setmana d’agost han començat les proves de les noves vies, per on hauran de passar els trens d’alta velocitat d’aquí a pocs mesos, al tercer pis de la futura estació. Per primera vegada s’han fet amb combois d’ample estàndard i l’objectiu de les proves és comprovar que tot funciona correctament, ja que la previsió és que els trens d’alta velocitat puguin passar per l’estació a finals d’any, per una via única situada al costat mar, això sí, sense fer-hi parada.
Les proves es fan amb dues locomotores de gran tonatge, que pesen més de 110 tones, i dos vagons de més de 80 tones. Es posen a prova més de 100 combinacions diferents i es comprova que l’estructura és estable i que aguanta el pas dels combois. Entre octubre i novembre es farà una altra fase de proves per comprovar que els sistemes de comunicacions funcionen correctament.
Perquè entrin en funcionament les vies de l’alta velocitat del costat muntanya (i perquè culmini la construcció de l’estructura de la futura estació) caldrà esperar fins al 2026. En aquell moment, els trens en sentit Girona i en sentit Tarragona ja circularan per vies diferents, a cada costat de l’estació.
Avenç en la logística per descongestionar la xarxa
A més, abans d’acabar el 2024, també s’habilitaran quatre vies de l’estació de la Sagrera, al centre de tractament logístic. Es podria dir que és l’aparcament on s’aturen els trens entre servei i servei per recarregar-ne l’avituallament, netejar-los i fer-los el manteniment. Es tracta d’un element clau i que, per primera vegada, estarà apartat de les vies de circulació.
Això permetrà que els trens que estiguin en la fase logística no ocupin vies de servei ni molestin la resta de combois en circulació per la Sagrera. Actualment, la logística de l’alta velocitat a Barcelona es fa a l’estació de Sants, que està molt congestionada; per això, el director d’obres de la infraestructura de la Sagrera (Adif), Alberto Alcañiz, celebra que “s’alliberarà espai a l’estació de Sants i, així, millorarem la capacitat de la xarxa”.
Ja s’han executat més del 70 % de les obres
Encara no hi ha cap data concreta per a l’entrada en funcionament de l’estació —perquè l’equipament pugui acollir passatgers—, però ja s’han executat més del 70 % de les obres. Un cop s’acabin totes les proves ferroviàries, caldrà fer els acabats interiors per poder posar-la en marxa. Segons Adif, la meitat de la coberta singular que tindrà l’estació ja està enllestida (a la banda del costat mar). S’han acabat quatre dels vuit mòduls en forma de piràmide invertida.
L’alta velocitat ocuparà la part superior de la futura estació. Just a sota tindrà el vestíbul per on passin els passatgers que accedeixin a la Sagrera, mentre que el tercer nivell subterrani (el més profund de tots) és el destinat a Rodalies, per on ara ja hi passen trens.