Els camions pesants que surten del port no podran circular en un futur pel passeig de la Zona Franca i es desviaran per l’avinguda de Joan Carles I de l’Hospitalet. Dels milers de vehicles que operen al port, una part continua utilitzant el passeig de la Zona Franca per entrar a la ciutat o travessar-la. L’objectiu del consistori és reduir encara més la circulació de vehicles per l’artèria principal de la Marina, que ha passat d’absorbir 20.000 vehicles al dia a 10.000 en dos anys. L’Ajuntament atribueix la disminució del trànsit a la implementació del carril bici que va obligar a eliminar un carril de circulació per sentit al passeig el 2021.

Aquest carril bici es va fer en plena pandèmia gràcies als fons europeus i no agrada gens al veïnat des de l’inici. El districte de Sants-Montjuïc admet que el recorregut del carril provoca problemes als vianants i als usuaris de l’autobús. De fet, la seva reubicació ha centrat part del debat sobre el futur del passeig de la Zona Franca. La voluntat del consistori és millorar la mobilitat del passeig i de tota la zona d’influència, ja que es tracta del principal eix viari i comercial d’aquesta zona en expansió.

Tres propostes per evitar les queixes pel polèmic carril bici

Del procés participatiu fet entre el novembre del 2022 i el març del 2023 han sorgit tres propostes de reforma del passeig centrades a millorar la posició del carril bici. La primera opció situa les bicicletes a sobre de les voreres laterals, però implementant correctament el cordó de serveis per evitar que els inconvenients ocasionats pel carril bici es perpetuïn.

La segona proposta ubica les bicis a ambdós costats d’una rambla central que obligaria a reduir l’amplada actual de les voreres. És una opció que agrada als veïns més grans, ja que els recorda al passeig de la Zona Franca original.

I la tercera opció, la que sembla té més acollida, seria mantenir les voreres actuals amb la mateixa amplada però situant el carril bici a la part central del passeig. Això obligaria a traslladar i replantar les palmeres que hi ha ara mateix a la zona central del passeig. Segons la gerent de Sants-Montjuïc, Aida Guillén, la reubicació dels arbres és possible tot i que caldrà tenir en compte el cost de l’operació. De fet, assegura Guillén que una solució mixta entre dues de les propostes seria viable, ja que no cal que la reforma sigui uniforme al llarg de tot el vial.

Del procés participatiu també es conclou la necessitat de millorar la cobertura de la xarxa de bus, l’obertura de l’estació de l’L9 de metro de Motors, al barri de la Marina del Prat Vermell, i la millora de la connexió a peu entre barris a través del passeig de la Zona Franca i fins a la ronda del Litoral.

El col·lectiu COAC-la Marina es desmarca i aposta per una transformació asimètrica del passeig

A més de les tres propostes formals sorgides del procés participatiu de reforma del passeig de la Zona Franca, sorgeix una quarta opció a tenir en compte. Es tracta de la proposta feta pel col·lectiu COAC-la Marina, format bàsicament per arquitectes del barri. En aquest cas la idea és crear una rambla-bulevard lateral a la banda Besòs que permeti passejar amb tranquil·litat per la vorera més comercial. L’amplada de la rambla seria de 10 metres. A la banda Llobregat, s’hi col·locarien els quatre carrils de circulació actuals en paral·lel. Allà se situarien totes les parades d’autobús i es mantindria l’amplada actual de la vorera, que té sis metres.

Pel que fa al carril bici, proposen situar-lo al costat dels carrils de circulació separant-lo dels vehicles amb vegetació arbustiva. Tot i que la seva aposta més ambiciosa és traslladar el polèmic carril bici de la Zona Franca al carrer de la Mare de Déu de Port. Aquests arquitectes proposen pacificar aquest carrer comercial on hi ha els habitatges més antics del barri i recuperar la seva centralitat històrica, ja que hi passava el Canal de la Infanta.