El 57 % dels barcelonins està d’acord amb la implantació de la zona de baixes emissions (ZBE) que, des del 2020, limita la circulació als vehicles més contaminants a Barcelona i part de l’àrea metropolitana. Aquesta és una de les principals conclusions d’un estudi del RACC sobre l’impacte i l’acceptació de la ZBE. L’enquesta, però, també posa de manifest que els ciutadans en suspenen la gestió amb un 4,6, és a dir, l’acompanyament que s’ha fet als afectats, les alternatives de transport públic o els ajuts econòmics per renovar el parc de vehicles.

“Portem sis anys impulsant la ZBE i la situació actual és que per un usuari estàndard costa d’entendre”, explica Cristian Bardají, director de l’àrea de mobilitat del RACC. Reclama que, davant de la futura ampliació de la ZBE, es faci un “esforç de pedagogia i d’acompanyar als usuaris” i que “l’aplicació es faci de manera més fàcil i entenedora”. De fet, nou de cada 10 consideren que la comprensió del seu funcionament és “molt difícil d’entendre”. A més, el 60 % dels enquestats també considera que l’ampliació de la ZBE a la resta de municipis de l’àrea metropolitana hauria de tenir els mateixos criteris per ajudar a una millor entesa.

Ampliar les restriccions als vehicles amb etiqueta B?

El 77 % dels barcelonins considera que la ZBE no ha impactat en la seva mobilitat habitual i un 38 % creu que la mesura no contribueix a millorar la qualitat de l’aire. Sobre l’ampliació del parc de vehicles que tindria limitada l’entrada a la ZBE, el 55 % no està d’acord amb augmentar la restricció als vehicles amb etiqueta B (groga).

En contra d’un peatge urbà

Preguntats sobre si cal aplicar un peatge urbà per entrar a Barcelona, el 68 % dels enquestats de l’àrea metropolitana hi està en desacord, mentre que el 21 % hi dona suport. Pel que fa als residents a Barcelona, els ciutadans contraris al peatge urbà són el 63 %, mentre que el 25 % hi estan a favor.