Barcelona aspira a tenir més de 6.300 punts de recàrrega d’ús públic per a cotxes i motos elèctrics de cara a l’any 2024, amb una potència total de 35.000 kW. Ho ha dit la regidora de Mobilitat, Laia Bonet, durant la Comissió d’Urbanisme d’aquest mes de juny, en què ha defensat la normativa municipal que restringeix l’obertura d’electrolineres només a benzineres ja en funcionament i a pàrquings en un debat propiciat per Junts.
On seran els punts de recàrrega?
Endolls de la xarxa pública
Pràcticament la meitat dels punts de recàrrega seran els que ha instal·lat (i instal·larà) l’Ajuntament de Barcelona als carrers de la ciutat (sota la marca Endolla Barcelona), uns 3.000. Segons ha detallat Bonet, a finals del 2022 ja n’hi haurà instal·lats uns 700 i l’any 2023 se’n posaran 300 més. La resta, uns 2.000, s’aniran posant els mesos següents de forma progressiva i en funció de la demanda.
Els endolls de la xarxa pública acabaran tenint una potència total d’uns 14.000 kW.
Endolls en pàrquings soterrats
L’altre puntal dels punts de recàrrega de Barcelona seran els pàrquings. L’Ajuntament calcula que l’any 2024 a la ciutat hi haurà fins a 3.250 endolls en aparcaments soterrats, bé siguin de titularitat pública o privada. De fet, la llei espanyola pel foment de la mobilitat elèctrica obliga els garatges a tenir, com a mínim, un endoll per cada 40 places d’aparcament.
Els endolls en pàrquings aportaran una potència total d’uns 12.000 kW.
Endolls en benzineres
El darrer espai on els propers anys proliferaran els punts de recàrrega elèctrica són les benzineres ja existents. A Barcelona n’hi ha 60 i l’Ajuntament calcula que cadascuna instal·larà, almenys, un endoll: això resulta en 60 punts de recàrrega. En aquest sentit, la llei espanyola contra el canvi climàtic també obliga les benzineres a tenir endolls de càrrega ràpida o ultraràpida.
Els endolls en benzineres poden aportar al voltant de 9.000 kW.
Marge de creixement exponencial
Durant la seva intervenció, la regidora de Mobilitat també ha assegurat que el nombre de punts de recàrrega elèctrica a Barcelona “no suposa cap topall per al creixement del cens de vehicles elèctrics”. De fet, Laia Bonet ha dit que ara mateix a Barcelona hi ha censats 2.500 vehicles elèctrics i que la Unió Europea recomana que les ciutats ofereixin 1 kW de potència de recàrrega instal·lada per cada vehicle.
Per tant —ha calculat Bonet—, si Barcelona assoleix els 35.000 kW l’any 2024 (corresponents als 6.300 endolls d’ús públic), la ciutat podrà assumir 35.000 vehicles elèctrics. Això significaria multiplicar per 14 el cens de cotxes i motos elèctrics en només un any i mig. La titular de Mobilitat també ha recordat que ara mateix l’ocupació dels punts de recàrrega municipals (els d’Endolla Barcelona) és d’entre un 8 i un 12 %.