La Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona ha donat la primera llum verda a la regulació que marca on podran obrir benzineres elèctriques (o electrolineres) a la ciutat. Segons el document, en l’entramat urbà només es podran instal·lar estacions de càrrega elèctrica dins de pàrquings –públics i privats–, tallers i concessionaris ja existents. És a dir, que no es podrà crear una electrolinera en el mateix format que les benzineres tradicionals que coneixem.

Ara bé, la tinenta d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha matisat que la normativa preveu que les benzineres de combustible es puguin convertir en electrolineres. “L’objectiu és aprofitar espais existents, no cal que ens inventem espais nous”, ha sentenciat.

A més, hi haurà algunes excepcions, perquè l’Ajuntament sí que permetrà obrir benzineres elèctriques a l’entorn de les rondes, als accessos al nus de la Trinitat, a les àrees industrials de la Zona Franca i el Besòs, i en alguns punts del Carmel, Can Baró, la Font d’en Fargues, el Guinardó i el nord del districte de Sant Martí. Són zones estratègiques per als vehicles comercials. De fet, aquesta excepció segueix l’esperit del pla municipal sobre benzineres de carburants (que només en permet l’obertura de noves a les rondes i els polígons).

Arribar a més de 660 electrolineres a Barcelona

Segons ha explicat la tinenta d’alcalde Janet Sanz, amb la nova normativa Barcelona aspira a tenir més de 660 electrolineres, una xifra que multiplica gairebé per sis els 113 punts de recàrrega que hi ha ara mateix a la ciutat (que sumen un total de 896 endolls). La majoria (un 80,6 %) ja s’ubiquen en aparcaments públics, mentre que la resta (un 19,4 %) són al carrer.

El que sí que es podrà mantenir als carrers de Barcelona són els punts de recàrrega elèctrica públics (que, en aquest cas, sí que s’ubiquen a l’entramat urbà del centre de la ciutat, com a la Diagonal o a la superilla del Poblenou). Això sí, amb data de caducitat: el pla preveu que se’n puguin instal·lar de nous fins al 2031 (durant 10 anys) i que puguin funcionar, com a molt tard, fins al 2041 (10 anys més).

Impuls de l’intercanvi de bateries

Més enllà de les benzineres elèctriques, el pla de Barcelona també regula les estacions d’intercanvi de bateries, tant per a cotxes i motos, com per als vehicles de mobilitat personal (bicis i patinets). Segons Janet Sanz, la de Barcelona “és una normativa pionera a tot l’estat” per impulsar l’electrificació del parc mòbil, per als trajectes que s’hagin de fer.

D’una banda, les estacions d’intercanvi de bateries de cotxes i motos es podran construir a tots els aparcaments de rotació de la ciutat i dels centres comercials, tot i que estaran limitades a la planta baixa i al soterrani primer. Per una altra banda, els punts d’intercanvi de bateries de bicis i patinets es podran establir a qualsevol local (no a l’espai públic ni a equipaments).