Tot aquell que arriba a Barcelona per l'estació del Nord, en pujar les escales, topa amb aquestes vistes: tanques i una plaça aixecada per les obres de l'intercanviador d'Arc de Triomf. Fa cinc anys que veïns i comerciants suporten aquesta afectació, agreujada per les obres d'ampliació de l'edifici d'Endesa. JOAQUIM MALLÉN president de l'AV Fort Pienc "Han hagut queixes de sorolls, de les obres que estan parades, de que havia gent dormint a dintre. És a dir, cinc anys d'obres podeu suposar que donen per que veïns i comerciants estiguin molt molestos amb les obres." DAVID CAPDEVILA Eix Comercial Fort Pienc "La veritat és que volem que això s'acabi el més aviat possible i esperem que quedi bé, que això és el principal. Hi ha molts comerços que puntualment sí que han notat un descens de les vendes, perquè han deixat de tenir la circulació de clients." Al darrere les tanques, l'únic visible que queda de l'antiga estació de metro i Rodalies és l'esquelet de l'entrada. El 2010 se'n va inaugurar un dels vestíbuls i ara es treballa en el segon per ampliar-lo i fer-lo accessible. RICARD FONT director de Transports i Mobilitat "Si ningú diu el contrari aquesta tardor podrem acabar les obres, podrem posar-ho en ple servei i, per tant, jo crec que és una obra que ve de lluny, ve de l'any 2007, hem anat fent totes les modificacions, però també hem fet la millora dels vestíbuls, l'adaptació a PMRs." Però en els bars de l'entorn, on els operaris esmorzen cada dia, intueixen que no es complirà el termini. MARC MAIZ Bar Gala "Ens van dir que per l'1 de gener de 2013 ja haurien d'estar acabades les obres, però tenim treballadors que venen aquí i ens han dit que és quasi impossible." L'altra qüestió pendent a la zona és aquest solar, on hi ha projectat un hotel de cinc estrelles. Segons l'Ajuntament, s'està estudiant reordenar el volum de l'hotel per arribar a un acord amb els veïns, que hi han interposat un recurs contenciós administratiu. Us ho ha explicat des de la plaça d'André Malraux, Patrícia Álvarez.

“En el futur, s’haurà de tornar a obrir la plaça”

Tot i que la renovació de l’intercanviador d’Arc de Triomf estarà enllestida a la tardor de 2012, hi ha una obra complementària que obligarà a reobrir la plaça en un futur. Es tracta del perllongament de les andanes per adaptar-les als nous trens Civia. Actualment, la longitud d’aquests elements és de 160 metres, però per al pas dels nous convois, es requereix que siguin de 200 metres.

La qüestió és que el Ministeri de Foment no ha aprofitat les obres actuals per dur a terme l’actuació a les andanes. “El dia que Adif decideixi ampliar aquestes andanes, perquè té el compromís de fer-ho, s’haurà de tornar a obrir la plaça i tornar a causar afectacions a veïns i comerciants”, ha confirmat Ricard Font, director de Transports i Mobilitat. La descoordinació entre administracions és obvi que tindrà conseqüències.