Un 56 % dels usuaris de cotxe de la primera corona diuen que no tenen alternativa en transport públic per entrar o sortir de Barcelona. Així ho apunta l’estudi Perfil dels usuaris del vehicle privat en dia feiner a la Gran Barcelona del RACC, basat en una enquesta a 2.030 ciutadans de Barcelona i la primera corona metropolitana (en total, 18 municipis) al llarg del 2023.

Els factors que determinen les decisions sobre la mobilitat dels usuaris són tenir una combinació amb transport públic, el temps de viatge percebut i la comoditat.

El temps també és un factor clau: 43,1 % dels usuaris de cotxe que fan desplaçaments de connexió (amb origen o destinació a Barcelona) creu que el transport públic va molt lent.

Homes de 30 a 64 anys amb un perfil socioeconòmic baix o mitjà

En dies feiners, els usuaris del vehicle privat de cotxe i moto de Barcelona i la primera corona són principalment homes que van a treballar, de 30 a 64 anys. El 60,7 % dels usuaris del vehicle privat de cotxe i moto de Barcelona i la primera corona són ciutadans amb un perfil socioeconòmic baix o mitjà

Planificació integral atenent les necessitats dels usuaris

Davant d’aquestes dades, l’entitat demana a les administracions que apostin per polítiques de mobilitat a favor del transport públic abans que posar restriccions al vehicle privat. Per al president del RACC, Josep Mateu, és important que “abans de plantejar noves inversions se solucionin els accessos al transport públic de Barcelona”.

En contra de la implantació d’un peatge urbà a la ciutat

L’enquesta del RACC posa de manifest que el 83 % dels usuaris de vehicle privat de la primera corona i el 75 % dels de Barcelona estan en contra de la implantació d’un peatge urbà a la ciutat. De fet, la nota mitjana dels usuaris davant l’establiment d’aquest peatge és d’un 1,9 sobre 10.

Perspectiva de canvi: cotxe elèctric

Només un 13 % dels usuaris tenen previst comprar-se un cotxe a un any vista i la majoria d’aquests, més del 70 %, descarten que el nou vehicle sigui un elèctric pel seu preu elevat.

L’estudi també recull que l’etiqueta ECO és major en cotxes, mentre que l’etiqueta 0 és major en motos. Els usuaris de vehicle privat que asseguren tenir una etiqueta groga representen el 21 %. Si la mesura de la Generalitat de Catalunya de no permetre circular aquests vehicles per les ZBE a partir de l’1 de gener del 2028 entra en vigor, entre els usuaris que afirmen tenir aquesta etiqueta, més de la meitat (52,7 %) diu que es canviaria el vehicle i seguiria anant a treballar amb transport privat.