El 2022 s’ha convertit en un dels anys més negres per als motoristes a Barcelona. Els qui van en moto han encapçalat el llistat dels ferits greus en sinistres de trànsit, així com també els morts: un total de 16, entre gener i desembre del 2022. De fet, des del 2015 que no es registraven unes xifres tan dolentes, quan van morir 17 motoristes a les calçades de la ciutat. La resta de morts en sinistres de trànsit aquest 2022 han estat cinc vianants i dos usuaris de turisme; sumen un total de 23 morts (11 més que un any enrere).

Les cruïlles, punts de més risc

Les dades de sinistralitat amoïnen l’Ajuntament de Barcelona i, sobretot, les entitats que treballen amb motoristes. Des del RACC, el responsable de projectes de Mobilitat, Ricard Casalins, avisa que la majoria dels accidents amb motoristes implicats passa a les cruïlles.

Vigilar que hi hagi bona visibilitat, un bon estat de la calçada i fer un control semafòric pot fer que les cruïlles siguin més segures.”
Ricard Casalins, responsable de projectes de Mobilitat del RACC

A banda, Casalins també apunta que molts sinistres tenen com a causa el comportament del mateix motorista i, per això, el RACC demana a la Guàrdia Urbana que faci atestats amb informació més completa quan hi hagi un sinistre, amb l’objectiu de poder estudiar millor si hi ha algun patró que es repeteix.

Queixes per les pacificacions

Des de Motoristes per Barcelona van més enllà i el seu president, Gregori Hidalgo, assegura que les dades de sinistralitat alta entre les motos té a veure amb l’urbanisme que està promovent els darrers anys l’Ajuntament de Barcelona.

Hi ha calçades que tenien tres carrils i ara en tenen un, però el trànsit es manté igual. Aquest pinçament genera caigudes, xocs i accidents.”
Gregori Hidalgo, president de Motoristes per Barcelona

Hidalgo, afegeix: “Tenim una ciutat que està plena d’obres, amb un asfalt que rellisca, uns coixins berlinesos al·legals… Hi ha estructures dins de la ciutat que dificulten molt la mobilitat.”

Lluitar contra l’excés de velocitat

Per la seva banda, la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, recorda que molts sinistres a la ciutat tenen l’excés de velocitat com a element comú. En aquest sentit, aquest 2022 el consistori ha estrenat els primers radars de velocitat dins de l’entramat urbà de la ciutat, a banda dels quatre radars de tram en túnels urbans.

Les xifres del 2022 no ens agraden gens, no les volem ni les podem assumir. Hem d’abordar polítiques valentes.”
Laia Bonet, regidora de Mobilitat

Solucions a curt termini: guants i, sobretot, casc

Més enllà de les polítiques que pugui fer l’Ajuntament o la resta d’administracions implicades en la mobilitat, el cert és que hi ha mesures que es poden prendre de forma immediata. De fet, tothom coincideix en potenciar la protecció dels qui van en moto. Des de Totmoto, Joan Albert Pons recorda la importància de dur un casc que sigui bo.

La gent pensa que amb un casc barat ja se salva, però no tenen en compte que una caiguda i un cop al cap és qüestió d’un segon.”
Joan Albert Pons, comercial de Totmoto
Comparteix a: