Més de tres anys després de l’entrada en vigor de la zona de baixes emissions (ZBE) a Barcelona, els vehicles amb etiqueta ECO superen per primera vegada els que tenen etiqueta groga. Segons dades de l’Ajuntament de Barcelona, corresponents al setembre del 2023, els ECO ja suposen una quarta part dels vehicles que circulen per la ciutat (fa un any eren el 20,6 %), mentre que el percentatge dels que tenen etiqueta groga (B) és del 18,3 % (el 2022 arribaven al 21,3 %).
La immensa majoria dels vehicles, però, segueixen sent els que tenen etiqueta verda, la C, i representen un 52 %. Pel que fa els vehicles amb etiqueta zero, els elèctrics, representen el 4 % del total de cotxes de la ciutat, i els que no en tenen, és a dir, els que no poden circular per la Zona de Baixes Emissions se situa entre l’1 i el 2 %. Aquests, que són els més contaminants, el 2017 suposaven un 18 % del total.
L’antiguitat dels vehicles de Barcelona creix fins els 11,2 anys
L’antiguitat dels turismes i furgonetes que circulen per Barcelona ha crescut set dècimes, i ha passat a ser de 10,5 anys el 2016, a 11,2 anys el 2022. El consistori, però, celebra que l’envelliment del parc no ha crescut tant com a la resta de l’estat, on el 2016 tenien 12 anys de mitjana, i el 2022 13,9.
Per primera vegada es complirà amb els límits europeus de NO2
Amb tot, el 2023 ha estat el primer any en què, de mitjana anual, no s’han superat els límits europeus de NO2 en cap de les estacions de mesurament de Barcelona. Els 40 micrograms cúbics es van superar només el febrer d’aquest any a l’Eixample, on hi ha l’estació que registra més contaminació, amb 43 micrograms. La tinenta d’alcalde de Transició Ecològica, Laia Bonet, ha atribuït aquesta millora a la implatació de la Zona de Baixes Emissions. “La ZBE és una mesura necessària i una vegada implantada hem vist que dona resultats“, ha conclòs.
Ara bé, la Unió Europea prepara un enduriment dels llindars permesos de NO2, perquè passi dels 40 micrograms cúbics anuals, als 20 micrograms cúbics el 2030. Per Bonet, el nou repte “és una bona notícia” i ha afegit que “cal seguir el treball conjunt amb l’AMB i la Generalitat i imaginar com acompanyar la nova exigència“, que queda molt lluny de les dades actuals.