Prop de 500 alumnes de vuit escoles d’arquitectura —sis de Catalunya i dues de l’estranger— han trepitjat el terreny per descobrir com són les rondes. La idea és que “coneguin bé com són per, durant aquest curs, treballar per repensar-les”, ha explicat el professor d’arquitectura i director de Barcelona Regional, Josep Bohigas. Per això, durant tot el cap de setmana, els participants de la Hackató han recorregut els prop de 40 quilòmetres de la B-10 i la B-20 de dalt a baix i, a través de diverses activitats, han conegut tot allò que relaciona o separa l’anella de circumval·lació: la via, els equipaments que hi ha a tocar, els barris i les zones boscoses, fauna i flora incloses.
El compromís que tenen aquests estudiants és treballar durant el curs el cinturó de circumval·lació, amb la mirada posada en el futur, i imaginar com haurien de ser les rondes de Barcelona. Bohigas admet que “aquests alumnes són els que de petits anaven asseguts als seients del darrere dels cotxes dels pares i patien els embussos de trànsit”.
“Les escoles d’arquitectura d’avui aprenen més dels alumnes que ells dels professors. Són joves que tenen una altra sensibilitat ambiental diferent a la nostra, que és innata en el seu ADN”
Aposta per un altre model
La majoria dels alumnes consultats responen al perfil descrit pel professor Josep Bohigas. Així, la Conchi Berenguer admet que les rondes li semblen “una ratonera, contaminada i sorollosa” dirigida al vehicle privat, i considera que caldria “orientar-les al transport públic i fer-les més amables amb l’entorn”. Altres són del parer que la infraestructura és equiparable amb les muralles medievals de moltes ciutats que, com Barcelona, les van enderrocar “per respirar”. És el cas d’en Pol Figueras, que aquests dies ha compartit algunes teories que s’han exposat al Hackató: “Tal com es van enderrocar les antigues muralles de la ciutat, caldria enderrocar les rondes per obrir la ciutat”.
- Per saber-ne més: Peatges urbans per reduir els embussos de trànsit i la contaminació?
Les conclusions d’aquestes jornades hauran de ser una radiografia, tan aproximada com sigui possible, de la infraestructura, perquè durant aquest curs, els alumnes tinguin una base sòlida amb què treballar i proposar millores o alternatives globals de model viari.