(ACN) L’Ens d’Abastament d’Aigua Ter-Llobregat (ATL) contractarà el subministrament d’aigua de la futura dessalinitzadora provisional del Port de Barcelona fins, com a mínim, el 2030. La dessaladora, a més, podria no ser flotant, com es preveia, sinó ancorada al fons del port. Es preveu adjudicar el subministrament el gener del 2025 i que entri en funcionament com a molt tard a l’abril, just abans d’una possible fase d’emergència 2. Aportarà uns 14 hectòmetres cúbics anuals i està previst que funcioni, com a mínim, fins que es posin en marxa les dues dessalinitzadores noves que hi haurà a Catalunya.
No es contractarà per la via d’urgència
El director de l’ATL, David Vila, ha recordat que la pluja d’aquesta primavera ha fet sortir l’àrea de Barcelona de la fase d’excepcionalitat i això ha fet que no es pugui contractar per via d’urgència la construcció de la dessalinitzadora, que havia d’entrar en funcionament a l’octubre. Com que s’ha de fer una contractació ordinària, l’ATL ha preferit fer un contracte de serveis i això fa que l’adjudicatària decidirà com fer l’obra i se li paga només el subministrament de l’aigua, pel qual se’n pactarà el preu, que pot variar en funció de la producció. Això també permetrà que la planta funcioni abans de tornar entrar, si fos el cas, en fase d’emergència 2. S’adjudicarà el gener del 2025 i es preveu que estigui en funcionament en tres mesos.
L’empresa decidirà si fa plataforma flotant o no
L’ATL només posarà com a condició tècnica la ubicació, al moll de l’Energia, i la producció màxima de 40.000 metres cúbics diaris, 14 hectòmetres cúbics anuals, que és la capacitat màxima de les canonades d’evacuació existents. L’adjudicatària decidirà si es fa una plataforma flotant o ancorades al fons marí.
En espera de les dessaladores de Foix i Tordera 2
La instal·lació funcionarà almenys fins que comencin a treballar les dues futures dessalinitzadores que hi haurà a Catalunya: la del Foix, entre les àrees de Barcelona i Tarragona, i la de la Tordera 2, entre les àrees de Girona i Barcelona. El contracte serà d’un mínim de cinc anys i es prorrogarà fins que calgui.
Es preveu que la de la Tordera es liciti a l’octubre amb un cost de 290 milions d’euros, funcioni el 2028 i aporti 60 hectòmetres cúbics a l’any; i la del Foix s’hauria de licitar entre maig i octubre del 2025 per uns 223 milions d’euros, s’hauria d’estrenar el 2029 i hauria d’aportar 30 hectòmetres cúbics anuals.