El port de Barcelona ja ha rebut la primera subestació Onshore Power Supply (OPS) de la futura xarxa de connexions per a vaixells que s’està desplegant amb el projecte Nexigen. Es tracta de la peça principal del que serà el primer sistema Onshore Power Supply (OPS) per subministrar electricitat als vaixells portacontenidors que arriben al port, de manera que puguin aturar els motors mentre hi estan amarrats i reduir així les emissions que provoquen. 

La subestació OPS està formada per sis mòduls acoblats a Dinamarca per l’empresa PowerCon, i permetrà connectar simultàniament fins a dos vaixells portacontenidors. La seva arribada suposa una fita per al projecte d’electrificació del moll de la terminal Hutchison Ports BEST, on fins ara s’havien executat tant els treballs d’obra civil i de xarxa elèctrica com el desplegament dels cables fins al moll, coincidint amb les obres d’ampliació de la terminal. 

Al juliol es començarà a subministrar energia neta als vaixells

Durant els propers quatre mesos es completarà la connexió de la subestació elèctrica amb l’arribada de l’equip que s’instal·larà a peu de moll per connectar els vaixells i es realitzaran totes les comprovacions i proves necessàries. L’objectiu és, seguint el calendari previst, començar a subministrar als vaixells energia neta amb certificació d’origen 100 % renovable el proper mes de juliol. 

Els OPS de la terminal BEST i el que s’està construint a la Terminal Ferry funcionaran, de fet, com a prova pilot i permetran recopilar dades i informació sobre el seu funcionament de cara a optimitzar el desplegament de la resta de subestacions, així com la xarxa de mitjana tensió que els subministrarà l’electricitat d’origen renovable. “És el fruit d’anys de treball per fer realitat el primer sistema d’aquest tipus al sud d’Europa i la primera peça d’una xarxa que permetrà reduir significativament les emissions que genera l’activitat portuària”, ha apuntat el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. 

El projecte Nexigen

El projecte Nexigen és una de les grans apostes del Port de Barcelona per reduir en un 50 % les emissions de CO2 de l’operativa portuària fins al 2030 i convertir-se en un port neutre en carboni abans del 2050. Concretament, l’electrificació dels principals molls del Port de Barcelona permetrà eliminar 66.000 tones de CO2 i 1.234 tones de NOx de les emissions que genera l’activitat portuària. 

El Port de Barcelona invertirà 110 milions d’euros en el projecte Nexigen. D’aquest total, 90 milions d’euros corresponen a les inversions que es faran en els sistemes per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica general. Els 20 milions d’euros addicionals són per desplegar la xarxa que inclou la Subestació Port, la connexió en alta tensió a la Subestació Ronda Litoral de Red Eléctrica i el desplegament de la xarxa de mitja tensió per tot el recinte portuari.