Aquests edificis de la travessera de Gràcia estan afectats des de fa 100 anys. L’Associació de Veïns i Amics del Passeig de Sant Joan demana que es reactivi el pla que ha de convertir aquest espai en una zona verda. Ja hi ha un edifici que va passar a mans municipals i, de moment, és un pipicà. MARTA ABELLÓ, presidenta de l’Associació de Veïns i Amics del Passeig de Sant Joan “Aquesta zona afectada hauria de ser expropiada, els veïns, de manera, per poder fer una plaça que comencés a fer-se realitat aquest corredor verd que hauria d’anar des de la platja fins al Parc Güell.” Per aconseguir aquest corredor verd, els veïns creuen que la rambla s’hauria de pacificar. Proposen reduir el nombre de carrils de circulació de tres a dos i, d’aquesta manera, ampliar les voreres laterals. A més, asseguren que seria necessari ampliar els carrils bici, ja que són insuficients pel volum d’usuaris que passen pel passeig. LLUÍS CASTANYEDA, vicepresident de l’Associació de Veïns i Amics del Passeig de Sant Joan “Aquesta zona de bicicletes encara podria guanyar mig metre que faria més confort, sobretot quan els caps de setmana poden anar famílies, com veiem dissabte i diumenge i tal com està, no funciona bé.” Aquestes reivindicacions estan recollides a les propostes del nou Pla d’acció municipal. Però, no són les úniques. Des de l’Associació de Veïns i Amics del Passeig de Sant Joan recorden que el paviment de la via, la gespa, o les fonts que no funcionen encara són temes pendents a millorar.

Els veïns del passeig de Sant Joan volen fer més atractiva la via per als vianants i els ciclistes. Aquesta és una de les aportacions que han presentat al PAM. L’altra proposta és recuperar el projecte de corredor verd que havia d’unir el litoral amb la muntanya i que passava pel passeig.

Des de l’Associació de Veïns i Amics del Passeig de Sant Joan han presentat 15 idees al Programa d’Acció Municipal amb l’objectiu de pacificar la part alta de la rambla. Per fer-ho, demanen reduir el nombre de carrils de circulació, i passar de tres a dos. Amb aquesta actuació, creuen, es podrien ampliar les voreres laterals. A més, expliquen que seria necessari millorar els carrils bici, ja que són insuficients per al volum d’usuaris que passen pel passeig, sobretot durant el cap de setmana.

Aquestes reivindicacions, però, no són les úniques que han proposat al PAM. Entre les que són més urgents hi ha l’arranjament del paviment, que està ple de forats, la cura de la gespa, o arreglar les fonts que no funcionen. S’hi suma, a més, que el passeig de Sant Joan haurà d’acollir el mercat provisional de l’Abaceria mentre durin les obres de remodelació. Per això, s’ha convocat una assemblea per al dia 29 d’abril al Centre Cívic la Sedeta per valorar aquesta nova situació entre el veïnat.

El passeig de Sant Joan ha anat canviant de fisonomia amb els anys: des de 1998, quan es van remodelar els espais centrals, fins a la reforma que va pacificar el tram per sota de l’avinguda Diagonal i que es va fer en diferents fases, l’última de les quals va finalitzar a finals de 2014. Va ser en aquestes últimes obres quan va sortir, per part de l’Ajuntament, la idea de crear un corredor verd que unís el litoral amb la muntanya a través del passeig. Els veïns recuperen ara el projecte per exigir al consistori que ho tiri endavant. Per fer-ho expliquen que cal expropiar els edificis dels números 247 fins al 271 de la travessera de Gràcia, afectats des de fa 100 anys. Són els edificis que separen el passeig de Sant Joan de la plaça d’en Joanic. Aquest espai hauria de ser zona verda. Ja hi ha una zona que va passar a mans municipals i, de moment, és un pipicà.