El Port de Barcelona de finals del segle XIX era un port petit i, sobretot, l'utilitzaven com a espai de treball. ENRIC GARCIA, gestió de col·leccions i coneixements del Museu Marítim de Barcelona “Hem de comptar el barri de la Barceloneta que té unes instal·lacions, unes fàbriques, unes drassanes. És un lloc on el ciutadà, si no és la gent que hi viu, només hi va per treballar o per activitats comercials.” La presència dels pescadors així com la d’alguns artistes es barrejava amb la d’altres noves activitats que eren testimoni del canvi de model industrial que s’estava produint. ENRIC GARCIA, gestió de col·leccions i coneixements del Museu Marítim de Barcelona “Estem passant d’una època de vaixells de vela, vaixells de vapor amb grues mecàniques amb tot d’elements que a més necessiten carbó, necessiten maquinària, és un canvi de paisatge.” Però el port de Barcelona en certs moments s’engalanava i es convertia en el centre de la vida social de la ciutat, especialment quan es rebien autoritats com el rei Alfons XIII. ENRIC GARCIA, gestió de col·leccions i coneixements del Museu Marítim de Barcelona “El personatge arribava a Barcelona, desembarcava, pujava per unes escaletes com aquí al Portal de la Pau i entrava a Barcelona. Tradicionalment ha estat l’entrada a Barcelona. El Port de Barcelona es convertia en un espai de certa vida social.” A les acaballes del segle XIX, el port de Barcelona, tot i que d’una manera incipient, era un espai on es podia veure tot tipus de gent. ENRIC GARCIA, gestió de col·leccions i coneixements del Museu Marítim de Barcelona “És un lloc on trobes aquesta barreja dels treballadors i d’una gent de certa categoria que envaeix, entre cometes, el port per a un ús social.” A més de l'activitat econòmica, del port també hi sortien vaixells de passatgers cap a altres països.

L’estructura actual del port de Barcelona es va configurar entre els anys 1869 i 1926. Els orígens d’aquest equipament, però, es remunten a 1438, quan un permís reial permet l’inici de la construcció del port amb dret a cobrar ancoratge. Però la relació del port amb la ciutat ha passat per diferents fases i intensitats fins a esdevenir, avui dia, un pol d’atracció per a l’oci però també per a l’activitat econòmica.

Els creuers d’avui dia no hi eren a finals del segle XIX; el seu lloc l’ocupaven grans embarcacions que transportaven tot el que era necessari per a les empreses incipients que convivien amb l’activitat pesquera. En aquella època les famílies benestants van trobar en el port un lloc on poder gaudir de la pràctica de la vela o d’altres esports relacionats amb el mar. I a través del port era com arribaven algunes autoritats polítiques quan assistien a actes públics. En aquella ocasió, l’equipament s’engalanava per fer els honors al visitant.