Retiren les últimes tanques abans que els veïns més curiosos accedeixen a la nova rambla del barri. Han observat atents tots els detalls i han retratat el moment que feia tant que esperaven. "Después de tantas obras, polvo, ruido... ahora al menos salimos al balcón y hay esto que es muy bonito" És la primera rambla aèria de Barcelona. En total, 760 metres d'espai verd amb un jardí didàctic, bancs, jocs per als més petits i zones perquè els més grans facin exercici (respira: mira això és per fer bicicleta!). La rambla uneix Santa Eulàlia amb Sants i acaba amb la divisió que hi havia fins ara. A més hi ha rampes i cinc ascensors per poder-hi accedir. "Nosaltres volíem viure a Santa Eulàlia, però no ens vam decidir perquè el barri quedava tallat, però ara que han fet això ens ho plantejarem." I després de passejar-hi una estona... "Muy bonita, solo hay una palabra: muy bonita." "Ha quedado precioso." "Ha quedat molt, molt bé." "Vindré cada dia. Hem guanyat molt i tenim el millor barri de Barcelona, perquè jo sóc de Sants." Per fer més agradable la passejada també s'hi instal·laran dos bars, encara pendents d'adjudicar-se, un a l'entrada principal i l'altre aquí, al tram final. Aquest últim compartirà espai amb una petita biblioteca. També s'ha instal·lat aquesta pèrgola amb plaques fotovoltaiques que produirà un 30 % de l'energia elèctrica de la rambla. A més, fa ombra, tot i que per a alguns no és suficient. "Falten algunes ombres, perquè sembla un parc només per a l'hivern." "Aviam si dura." Hi ha altres aspectes de la reforma que no satisfan a tothom, aquests veïns, per exemple, estan massa a prop de la rambla i diuen que no tenen intimitat. Mentre es busqui solució a aquests problemes, la resta de veïns esperen poder gaudir del nou espai. JANET SANZ, tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat "Estem molt contents de poder formar part de la història, com a govern municipal, d'aquesta rambla. I esperem que els veïns i veïnes se'l facin seu el més aviat possible perquè, si això ha estat possible, és gràcies a la seva implicació, a la seva tenacitat." LAURA PÉREZ, regidora de Sants-Montjuïc "Volem treballar per fer possible, per trobar una solució consensuada i dialogada, per trobar la manera d'obrir a la mobilitat, oferir una solució de mobilitat, que sigui compatible amb el manteniment de l'edifici de Can Vies". Tot comença el 2003 amb l'inici de les obres per adaptar l'estació de Sants per l'arribada de l'AVE. És el detonant per accentuar una reivindicació que ja venia de lluny. Els veïns demanen que s'aprofiti l'ocasió per soterrar les vies i posar fi a això: A banda de les molèsties acústiques, les vies divideixen el barri en dos. Els veïns en demanen el soterrament, però es veuen obligats a renunciar-hi. JOSEP MARIA DOMINGO president del Centre Social de Sants "Vam comprendre que no hi havia res a fer. I de seguida ens vam afegir a aquesta comissió de seguiment, al menys per donar la nostra opinió i influir el màxim possible perquè els arquitectes no anèssin pel seu compte i poguèssim nosaltres influir en aquesta construcció, en aquesta obra faraònica." La solució de l'Ajuntament és un gran calaix per cobrir les vies. No elimina la cicatriu de Sants, però al menys atura el soroll. El projecte passa per les mans de quatre alcaldes: Joan Clos, Jordi Hereu, Xavier Trias i Ada Colau. Els veïns han participat activament en el llarg procés i han estat clau en la presa de decisions. Fa dos anys en va culminar la primera fase: es van dignificar els passos subterranis i es va urbanitzar el carrer d'Antoni Capmany, a la banda muntanya de les vies. Avui s'inaugura la segona fase, la passarel·la superior. Però lluny de ser el final, s'obre una tercera fase conflictiva: l'urbanització de la banda mar del Calaix. No només implica prop d'un centenar d'expropiacions, entre habitatges, establiments i tallers, sinó que torna a posar Can Vies sobre la taula. El projecte inicial en preveia la demolició, fet que divideix els veïns. Algunes associacions pensen que cal conservar l'edifici, mentre que d'altres volen que es respecti la idea inicial. ALFREDO MARTÍNEZ president de l'Associació de Veïns de Badal, Brasil, La Bordeta "Que es compleixi el pla previst, enderrocar Can Vies. És un pla que agafa els tres edificis que hi ha al costat també, és més complicat del que sembla. Amb el terreny que sobrei es podria fer un centre cívic o cultural." Fins i tot hi ha divergències dins del govern municipal: l'equip d'Ada Colau vol mantenir-lo, mentre que el seu soci de govern, el PSC, és partidari d'enderrocar-lo.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a