Aquest terreny es va guanyar al mar fa 10 anys. Drenar aquestes set hectàrees va costar 15 mesos d'obres i 29 milions d'euros. Per fer els espigons es van abocar al mar 300 milions de quilos de pedres. El Ministeri de Foment ho va autoritzar per fer-hi a sobre un parc zoològic marí, que només es podia ubicar en una zona costanera. Però el govern municipal de Xavier Trias va enterrar definitivament el projecte l'any 2011. Ara no hi ha cap pla per urbanitzar la zona. Els veïns de Diagonal Mar i del Front Marítim només demanen que no s'hi edifiqui i que el passeig Marítim, que ara no passa de la platja de la Mar Bella, arribi fins al Fòrum i enllaci amb Sant Adrià de Besòs. AMADOR MONLEÓN, president de l'AV Front Marítim "Cap hotel, cap edifici en altura... tot això no ho acceptaríem. Aquí som vora la platja i el que és important és que no hi hagi murs entre el que seria la platja i el que hauria de ser el passeig Marítim, que s'ha d'acabar." MARI CARMEN GARCÍA, portaveu del Moviment Diagonal Mar "Des del 92 que està això paralitzat. I cada vegada està pitjor. Aquí caldria posar zona de jardí, com està la resta del front marítim de Barcelona; treure aquesta tanca i fer l'espai accessible fins al Fòrum. Quan arribem al Fòrum, tot és edificiació, però bé: cal fer-lo maco. No és una cosa que volem nosaltres que s'acabi al nostre barri sinó que acabem Barcelona." Els veïns sí apunten la idea de traslladar a aquest espai ara tancat la platja per a gossos que l'estiu passat es va instal·lar a la platja del Llevant, perquè insisteixen que allà causa molèsties a veïns i banyistes. Però, de moment, els principals usuaris de la plataforma, a més dels festivals de música que es fan al Fòrum i algun circ que de tant en tant hi planta la carpa, són el club esportiu Land Sailing Barcelona, que practiquen la vela de rodes. MIQUEL ÁNGEL HERRAIZ, monitor Land Sailing BCN "Nosotros somos un club de este deporte. Somos campeones del mundo. Pero no teníamos espacios cerca de una ciudad, porque siempre vamos a desiertos y playas perdidas por ahí. Vi el espacio hace cuatro años, vimos que era un sitio estupendo para hacer nuestro deporte porque está abierto al mar y funcionaba... nos dejaron probar un carro y funcionaba muy bien." Fa un any i mig que lloguen l'espai per uns 2.000 euros al mes i hi han muntat una escola que ofereix una desena de carros i ensenya a fer-los anar. Asseguren que és la millor pista del món per navegar, a vela, sobre la terra.

El govern municipal de Joan Clos va apostar durant molts anys per traslladar al costat del Fòrum una part del zoològic on les espècies marines estiguessin com peix a l’aigua. El Ministeri de Foment, de qui depèn la franja costanera, va denegar en dues ocasions la petició per construir-ho guanyant terreny al mar, però quan José Luis Rodríguez Zapatero va arribar a la Moncloa ho va acabar autoritzant. El 2005 van començar les obres per drenar aquell racó del mar Mediterrani, des de la platja del Llevant fins al Parc dels Auditoris del Fòrum, i deixar a punt la plataforma sobre la qual es construiria el zoo marí. S’havia de cobrir i desviar el desguàs del col·lector d’aigües residuals d’Horta. Les obres van durar 15 mesos i van costar a l’Ajuntament uns 29 milions d’euros. Es van abocar sobre el mar 300 milions de quilos de pedres per fer unes esculleres noves que poca gent ha trepitjat des de llavors.

La construcció del zoo marí va quedar aturada i l’any 2011 el govern de Xavier Trias va enterrar definitivament el projecte. El terreny anivellat s’ha anat ocupant esporàdicament pel Cirque de Soleil, que hi ha plantat la carpa en diverses ocasions, o algun escenari dels diversos festivals de música que se celebren al Fòrum, com ara el Primavera Sound. Però la plataforma del zoo marí mai no ha acabat d’urbanitzar-se. Ara mateix és un recinte tancat de més de 75.000 metres que gestiona l’empresa municipal B:SM. Des de l’estiu de 2015, el club de vela de rodes Land Sailing BCN el lloga quasi bé tot l’any per uns 2.000 euros al mes.

Per Miguel Ángel Herraiz, promotor i monitor d’aquest club, aquesta és la millor pista de vela de rodes del món: “Som un club esportiu que no teníem enlloc un espai com aquest en una ciutat, perquè sempre anem a deserts i platges perdudes. Vaig veure aquest espai fa quatre anys i em vaig adonar que era un lloc perfecte per al nostre esport, perquè està obert al mar i funciona molt bé”. La vela de rodes consisteix precisament a rodar sobre un petit carro amb rodes impulsat per una vela. Ben aprofitat, el vent impulsa aquests carros fins als 60 i 70 km/h, que es poden assolir amb seguretat en aquesta gran plataforma de terra ferma sobre la Mediterrània. El contracte de Land Sailing BCN per fer-la servir és “a precari”, és a dir, que no permet construir-hi absolutament res. Per això el club, que ha muntat una escola amb una desena de carros de lloguer i el suport dels seus monitors, ho desa tot dins d’una furgoneta. Quan es pon el sol, la furgoneta marxa i allà no en queda res. Però la veritat és que la seva activitat és una de les poques que compleix el requisit que va imposar el Ministeri de Foment per guanyar aquest terreny al mar: que el que s’hi faci sigui quelcom impossible en qualsevol altre espai de la ciutat.

La punta del Front Marítim

Als veïns de Diagonal Mar i el Front Marítim del Poblenou ja els està bé aquest ús esportiu i ecològic de la plataforma. Al president de l’Associació de Veïns del Front Marítim, Amador Monleón, aquest espai li genera “intranquil·litat, perquè l’Ajuntament no sap ben bé què fer-ne. Hi ha propostes privades que no se sap si poden tirar endavant, com una que ens va presentar un privat fa un any, per posar-hi un karting de vehicles elèctrics”. El que no volen els veïns que s’hi edifiqui res, “perquè estem vora la platja i no hi ha d’haver murs davant del que hauria de ser el passeig marítim, que s’ha d’acabar”. Això sí que ho reclamen: que la configuració de passeig que s’estén des de la Barceloneta fins a la Mar Bella continuï fins al Fòrum i més enllà, a Sant Adrià de Besòs. “Des del 92 que està això paralitzat. I cada vegada està pitjor. Quan arribem al Fòrum, tot és edificació, però bé: cal fer-lo maco. No és una cosa que volem nosaltres només per al nostre barri, sinó que volem acabar Barcelona” per Llevant, diu la portaveu del Moviment Diagonal Mar, Mari Carmen García.

García també proposa aprofitar una part de l’espai per traslladar-hi la platja per a gossos que l’estiu passat es va instal·lar a la platja del Llevant. Els veïns de Diagonal Mar es queixen que la concentració d’aquests animals en aquell extrem del litoral barceloní ha deixat un munt d’excrements al llarg de tot el recorregut des del metro de Selva de Mar i ha restat zona de bany als que van a la platja sense cap gos. Dins el recinte de la plataforma que es va crear per al zoo marí hi ha una rampa per baixar a l’aigua, però la resta de la línia de costa són esculleres, que caldria transformar per convertir en zona de bany (com la del Fòrum).

De moment només s’hi banyen els bussos de l’escola professional de busseig Océanos, que forma sobretot policies i bombers. Ells accedeixen directament a l’extrem sud de la plataforma i són els únics que, des que es va assentar sobre el fons del mar, l’han vist sota l’aigua.