Letònia, Polònia, Àustria i Finlàndia estan molt presents aquesta setmana a l’Escola Josep Maria Jujol. Es tracta del projecte Erasmus + An Artistic Trip Around Europe que ha portat 28 alumnes d’aquests països i els seus professors a Gràcia. IVAN TRILLO, coordinador del projecte “Fem un intercanvi de pràctiques, cadascú aporta la seva experiència amb la qual podem plantejar noves situacions pedagògiques pels alumnes i de cara als nens, perquè tenen noves tècniques, noves maneres d’aprendre i noves propostes que fins ara no han tingut.” Aquest programa europeu es focalitza en les arts i la música. L’objectiu és intercanviar experiències i millorar les competències. Sense oblidar l’anglès. PAULO ROSAL, alumne de l’Escola Josep Maria Jujol “Hablamos ya inglés y ya nos entendemos un poco mejor y ya con los chicos, estamos jugando a futbol todos juntos.” JULIA PELLILELEA, alumna de Finlàndia “És meravellós que hàgim vingut amb els meus amics a Barcelona i aquesta escola no és el mateix, però és agradable.” La idea és compartir les diferents cultures. I alguns, ja han començat a trobar diferències amb el seu país. KARLIS LAUBERTS I VIESTURS OLINS, alumnes de Letònia “Nosaltres no anem al pati tant com aquí, nosaltres només anem tres vegades a la setmana durant 20 minuts.” “El menjar també és diferent, és més gustós.” Durant tota la setmana, seguiran amb els tallers creatius de treball sobre fotografies, experimentació amb l’aigua i amb el paper.
Es tracta del projecte Erasmus + An Artistic Trip Around Europe, un projecte europeu en què estan involucrades aquestes escoles des de fa dos anys. L’objectiu del programa és millorar les capacitats educatives i formatives a través de l’intercanvi d’experiències. Alumnes i professors realitzen activitats comunes simultàniament a les diferents escoles. Ara se’n fa la posada en comú a Gràcia. Durant tota la setmana els alumnes nouvinguts estan convivint amb les famílies de l’escola i visitant espais emblemàtics com el Parc Güell, el passeig de Gràcia, la platja o la plaça de la Vila de Gràcia.
A més de coneixements i maneres de treballar, els infants comparteixen la cultura dels diferents països. La llengua vehicular és l’anglès i alguns alumnes s’han sorprès amb alguns costums d’aquí. Asseguren que el temps de pati és més llarg que a Letònia, creuen que el menjar és més gustós i els horaris dels àpats són més tard del que estan acostumats.
Tot i la importància de la convivència, durant aquests dies estan fent tallers vinculats amb les habilitats creatives. Estan treballant sobre fotografies de la ciutat creant un skyline dels edificis més emblemàtics. Un altre taller es basa en l’experimentació amb l’aigua i, també, estan treballant el paper i el color a través d’una activitat proposada per l’escola letona. L’Escola Josep Maria Jujol està immersa en aquest projecte, destinat, en un principi, als alumnes de cicle superior. Tot i això, des del centre volen que tota l’escola s’hi involucri.