La Zona Franca aprova en matèria d'accessibilitat. Aquesta és la principal conclusió que s'extreu de l'estudi Marina sense barreres, que ha elaborat un grup d'estudiants d'arquitectura de la Universitat Politècnica de Catalunya al carrer i als comerços de la zona. MARTA OLIVÉ, estudiant d'arquitectura de la UPC “Per nosaltres per exemple un esglaó petit podríem passar-ho per alt però en el moment en què estàs allà amb una cadira de rodes i veure que no pots pujar-ho, veus els problemes realment i les dificultats que tenen.” Els principals entrebancs amb què es troben les persones amb mobilitat reduïda són els desnivells que, en alguns casos, poden arribar fins als 15 centímetres o la manca d’adaptació dels lavabos o els vestidors. RITA GRANADA, Associació de Disminuïts de Sants-Montjuïc “Penso que és una barbaritat un esglaó de 12 centímetres com a màxim perquè no hi ha persona ni amb bastó ni en cadira de rodes que ho pugui pujar.” Unes barreres que segons els responsables de la investigació tindrien una solució fàcil. SANDRA BESTRATEN, professora d'arquitectura de la UPC “Les botigues són bastant grans algunes d'elles de manera que incorporar aquestes rampes o aquestes solucions no afecten el seu comerç i les seves necessitats d'exposar els seus productes” Per tal d'eliminar les barreres arquitectòniques, comerços del passeig de la Zona Franca, l'Ajuntament ha posat en marxa un programa de subvencions de 160.000 euros. Us ho ha explicat des del barri de la Marina de Port, Jessica Moreno.

Els comerços i els equipaments dels barris de la Marina aproven en matèria d’accessibilitat. Aquesta és la principal conclusió que es desprèn de l’estudi que han realitzat un grup d’estudiants d’arquitectura de la Universitat Politècnica de Catalunya en col·laboració amb l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de l’Ajuntament de Barcelona i diverses entitats de discapacitats del districte de Sants-Montjuïc.

Entre els principals obstacles que es troben les persones discapacitades hi ha els desnivells, que en alguns casos poden arribar als 15 centímetres, o la manca d’adaptació dels lavabos o dels vestidors. Tot i això, la coordinadora de l’estudi, Sandra Bestraten, assegura que són petites barreres arquitectòniques que es podrien solucionar amb actuacions relativament senzilles. La investigació també proposa una ampliació de les voreres i la construcció d’un carril bici al passeig de la Zona Franca per tal de potenciar el comerç de la zona.

Per tal d’arribar a aquestes conclusions, a l’octubre els estudiants de la UPC es van posar en la pell de les persones amb discapacitat. Van fer un recorregut en cadira de rodes, antifaços i bastons per comprovar quins eren els principals problemes d’accessibilitat que tenien una quarantena de comerços del passeig de la Zona Franca.

No és la primera vegada que l’Ajuntament i la UPC posen en marxa un estudi d’aquestes característiques. Durant el 2015 també van analitzar l’accessibilitat al comerç de Creu Coberta. En aquell moment, el districte va obrir una línia de subvencions per a aquells botiguers que volguessin eliminar les seves barreres arquitectòniques, una mesura que també es dirigirà als comerços de la Zona Franca amb un pressupost de 160.000 euros.