El 50 % dels locals comercials del Coll estan tancats i el centenar que abasteixen els veïns estan dispersats i no tenen cap associació que els aglutini, entre altres motius, per l’orografia del barri. Per això, el districte de Gràcia ha iniciat una campanya per reactivar el comerç del Coll. La primera acció es farà per Nadal. ALBERTO LACASTA, conseller de comerç del districte de Gràcia “Una campanya més pels mateixos veïns, perquè coneguin quines són les possibilitats de comerç que tenen al barri, perquè sí que ens hem adonat que és un barri on la gent va molt a comprar fora i creiem que per potenciar el comerç d’aquí la gent ha de tenir consciència de comerç de proximitat i poder venir a comprar al mateix barri.” El projecte Coll Amunt! està en la primera fase d’informació. Un equip de tècnics explicarà als comerciants quines són les eines que estan al seu abast i que potser no coneixen. Cursos, tallers o recursos de l’Ajuntament que els permetin dinamitzar millor el comerç. RICARDO PAMPLIEGA, comerciant “Falta más movimiento, que faltan más actividades, que faltaria alguna asociación que se hiciera cargo y nos diera ese pequeño impulso.” ALICIA ROA, comerciant “Organitzar algun esdeveniment, perquè la gent s’activi una mica tot i jo crec que estaria molt bé fer accions o sigui, entre tots i jo crec que tots els que estem aquí estem disposats.” A partir del gener la campanya entrarà en una segona fase de foment del consum de proximitat. L’objectiu del districte és que els veïns coneguin el comerç que tenen al costat de casa i facin la compra al barri.

Amb el tancament de l’antiga editorial Bruguera, el barri del Coll va perdre molt del comerç que tenia i no s’ha recuperat. Cada vegada hi ha menys botigues i més distanciades en un barri amb una orografia complicada. Tot i que en algunes ocasions s’ha intentat reactivar el teixit comercial, no ha funcionat. Ara, el districte de Gràcia ha tornat a posar el focus en aquest barri del nord de Gràcia amb la campanya “Coll amunt!”.

Ja ha començat la primera fase d’aquesta iniciativa que pretén informar els comerciants porta a porta de les possibilitats que tenen al seu abast. Des de cursos de gestió, digitalització o millora de la competitivitat als recursos de què disposa el districte de Gràcia i que potser desconeixen. Per exemple, sobre el relleu generacional, les noves tendències de consum o la importància del turisme. També, la idea és donar-los a conèixer altres projectes de dinamització del comerç que ja s’estan fent a la ciutat i realitzar enquestes per recollir informació concreta de cada establiment. La idea és que acabi aquesta primera fase amb la campanya de Nadal en què es vol treballar la coneixença del comerç de proximitat per part del veïnat. Des del districte de Gràcia expliquen que han detectat que es tracta d’un barri on els veïns compren fora del territori.

A partir de gener començarà la segona fase de foment del consum de proximitat i un cop tot el projecte s’hagi dut a terme es farà una valoració. L’objectiu del districte és dinamitzar i donar a conèixer el teixit comercial i crear vincles entre els mateixos botiguers.