L’arribada de l’electricitat a finals del segle XIX va fer que un bé de consum domèstic imprescindible com era l’espelma deixés de ser de primera necessitat. Però ni el vídeo va acabar matant la “radio star” ni la llum elèctrica va destruir la cereria. De fet, encara n’hi ha tres d’històriques que resisteixen a la ciutat: la Cereria Gallissa (des del 1826), la Cereria Abella (des del 1862) i la Cereria Subirà (des del 1761).
De fet, l’espelma continua sent un element essencial de la litúrgia i s’ha fet un lloc en nous àmbits com la decoració, el benestar i els grans esdeveniments.
Tallers d’espelmes artesanals
La cera, per la seva naturalesa efímera, no és una matèria primera gaire habitual per als artistes, però en els últims anys, a la Cereria Subirà (baixada de la Llibreteria, 7) han notat un augment de la demanda de cera en cru per part d’artesans i creatius, que s’han atrevit amb la creació d’espelmes, una tendència que també ha portat aficionats al “fes-t’ho tu mateix”. Aquest públic divers participa actualment en els tallers de cereria artesanal que ofereix la Cereria Subirà, impulsats per la quarta generació de la família i on es poden aprendre diverses tècniques tradicionals, com la d’immersió.
L’aposta pel disseny
160 anys després que Francesca Abella obrís el seu obrador al carrer de Sant Antoni Abad, 9, el seu llegat segueix encara viu. El seu cognom, tant escaient per a l’ofici, segueix marcant tendència dins del món de la cereria en convertir l’espelma en un producte de disseny, gràcies als models ideats pel seu equip creatiu, com a les col·laboracions amb artistes i dissenyadors de renom com Xavier Mariscal, Sybilla, Helena Rohner, Luki Huber o Jordi Labanda, entre molts d’altres. Tot i que la producció s’ha desplaçat de Barcelona a Sentmenat, els seus cerers continuen realitzant de forma artesana la majoria dels processos de fabricació.