Unir Eivissa i Barcelona per portar sal cap a la Ciutat Comtal va ser l'excusa per fer una mena de competició l'any 1846 que el 1989 es va convertir en una regata, però intercanviant sortida i arribada. Gairebé 30 anys després, la Ruta de la Sal és un esdeveniment que sobrepassa la repercussió que va tenir en els inicis. Enric Tort, director Ruta de la Sal "Es un gran aconteixement nàutic perquè és un regata que porta 31 anys fent-se i és una festa del mar. La gent, independentment de les classificacions, el que vol és passar uns dies aprofitant la Setmana Santa per tenir aquesta oportunitat de fer aquesta gran trobada. Josep Tur, alcalde Sant Antoni de Portmany "És una satisfacció important per a Sant Antoni, que és el port d'arribada des de fa 9 anys. Per a nosaltres també significa el principi de la temporada. Esperem que tinguem una regata fantàstica com hem tingut altres anys i els esperem amb els braços oberts." Des de fa uns anys hi ha tres sortides diferents, tres recorreguts amb les dificultats tècniques que comporta un mar com el Mediterrani. Enric Tort, director Ruta de la Sal "Hi ha una sortida a Mallorca, a Andratx, una altra a Alacant, a Dènia, i una altra a Barcelona, a Port Ginesta, però tots els barcos fan la volta a Eivissa i es concenren a Sant Antoni." "Són més de 200 barcos i 1500 tripulants que es reuneixen a Sant Antoni d'Eivissa i que no és fàcil d'arribar depenent de la meteorologia i tot plegat." "Per molta gent és un bateig de mar, o sigui que és la primera vegada que fan una prova de tot tipus." "Alguns dels millors navegants oceànics espanyols que hi ha van començar amb la Ruta de la Sal" Des del punt de vista organitzatiu, la regata suposa un esforç considerable. Josep Tur, alcalde Sant Antoni de Portmany "Demanem ajuda a ports de balears que ens cedeixin algun lloc procurant que els socis també ens cedeixin alguns llocs i això permet que podem donar acollida a més de 200 barcos que venen, que són una xifra molt important." Els vaixells es divideixen en cinc categories diferents i, pel que fa a les nacionalitats, un 20 % de navegants són de fora de l'estat espanyol.

Quan un sent a parlar de la Ruta de la Sal per primera vegada no s’imagina que es tracta d’una regata. No té al cap tampoc la història que hi té al darrere, ni la importància d’una prova consolidada dins el calendari de la vela. Qui coneix aquesta competició sap que té al davant una aventura i una prova plena d’al·licients.

Unir Eivissa i Barcelona per portar sal cap a la Ciutat Comtal va ser l’excusa per fer una mena de competició l’any 1846 que el 1989 es va convertir en una regata, però intercanviant sortida i arribada. Gairebé 30 anys després, la Ruta de la Sal és un esdeveniment que sobrepassa la repercussió que va tenir en els inicis.

Ruta de la Sal

Les dades de la Ruta de la Sal

La 31a edició d’aquesta prova tindrà lloc entre el dijous 29 de març i el diumenge 1 d’abril, just durant la Setmana Santa, i hi prendran part prop de 200 embarcacions dividides en cinc categories diferents. Hi haurà uns 1.500 navegants i un 20 % aproximadament són de fora de l’Estat espanyol.

Les tres rutes

La prova té tres sortides diferents, Port Ginesta, a Sitges, amb un recorregut total de 140 milles nàutiques, la que es coneix com versió nord; Dénia, a Alacant, que és la versió est, amb 12o milles nàutiques i Port d’Andratx, a Mallorca, o versió oest, la novetat des de l’any 2018 amb 103 milles nàutiquess.   L’arribada es farà a Sant Antoni de Portmany, a Eivissa. D’aquesta manera els navegants poden triar el lloc de sortida amb dificultats tècniques molt diferents, tot depenent de les condicions meteorològiques. Independentment de les tres diferents sortides, la Ruta de la Sal és una regata d’altura mediterrània que es remunta al 1989, però que té l’origen al 1846 amb una història força curiosa.