Què són i què no són els e-sports? Quins videojocs es consideren esports electrònics? El periodista i youtuber, Roc Massaguer, conegut com a Outconsumer, ens respon algunes de les preguntes bàsiques sobre aquest món en la primera secció que tindrà dins del programa ‘btvesports‘.

Les característiques principals de qualsevol e-sport:

  1. És una competició regulada que utilitza un videojoc com a base.
  2. Sol enfrontar més d’una persona, ja sigui de forma presencial (LAN) o en línia.
  3. Per ser un e-sport, el videojoc ha de tenir un mode competitiu, dissenyat per premiar l’habilitat i amb unes normes clares.
  4. N’hi ha de molts tipus: estratègia, shooters, esportius, MOBA (Multiplayer Online Battle Arena), de lluita i fins i tot speedruns.
Exemples de videojocs considerats e-sports són:
  • League of Legends 
  • Counter Strike GO
  • Clash Royale
  • FIFA 18
  • NBA 2K19
  • Fortnite 
No és un e-sport: un videojoc que no té mecàniques competitives o que no mesura de forma justa i detallada l’habilitat del jugador.
Exemples de videjocs no considerats e-sports:
  • Spiderman
  • GTA V
  • Super Mario

e-sports als Jocs Olímpics

Representants del COI i de l’Associació Internacional de Federacions Esportives s’han reunit per explorar la possibilitat que els esports electrònics prenguin part dels Jocs Olímpics en el futur, fins i tot ho han plantejat de cara al 2024 però sobre aquesta possibilitat, el nostre expert, Outconsumer, ho veu molt dificil:
“Per un costat, la conclusió a la quals van arribar en aquestes reunions és que hi ha d’haver un organisme superior que reguli tots els e-sports, que estableixi les normes i que vetlli perquè es compleixin les normes olímpiques. Per una altra banda, hem d’entendre que el futbol, per exemple, no és de ningú. Sí, hi ha la FIFA, la UEFA i la RFEF, però cap d’aquestes organitzacions és propietària del futbol, ja que es pot jugar simplement amb una pilota. Per contra, cada e-sports depèn literalment d’un videojoc i aquest videojoc té un propietari amb plens drets. League of Legends pertany a Riot, Overwatch és de Blizzard, FIFA és d’Electronic Arts, Call of Duty de Activision… I és l’empresa la que decideix si el joc canvia o no i qui hi pot jugar i com. Per tant, s’hauria de crear una Federació per a cada joc, que estigués per sobre d’aquesta empresa (o en col·laboració) i que garantís que el joc té una continuïtat i estabilitat.”

Videojocs violents

I encara un altre complicació: els jocs violents com ara Call of Duty o Counter Strike van contra el sentiment olímpic. Aquest sembla un escull bastant difícil de superar, i per tant la majoria de jocs quedarien fora de les olimpíades per aquest motiu.

Les xifres que mouen els e-sports

Es calcula que tenen entre 150 i 200 milions de seguidors a tot el món, i que van generar 1.500.000.000 (mil cinc-cents milions) d’euros el 2017. El nombre de jugadors es calcula que està al voltant dels 10 milions a tot el món, entre els professionals i els que intenten competir a alt nivell.

Secció al ‘btvesports’

El Roc Massaguer, Outconsumer, té una secció quinzenal al programa ‘btvesports‘, que s’emet dissabtes i diumenges a partir de les 20.25 h.