El covid va suposar un abans i un després per al mercat dels vehicles elèctrics. Les vendes d’aquests cotxes van créixer de manera important després de la pandèmia, però les darreres setmanes les matriculacions han disminuït. Aquest juliol les vendes han caigut un 3,7 % i des del gener i fins aquest mes, s’han venut 69.807 unitats a tot Espanya, gairebé un 2 % menys respecte a l’any anterior, segons l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions.

Segons Joan Blancafort, president de la Federació Catalana de Venedors de Vehicles Motor (Fecavem), entre els motius de la desacceleració hi ha la “manca de confiança dels futurs compradors”, les dificultats per trobar una xarxa de recàrrega extensa i els retards a l’hora de rebre les ajudes estatals per adquirir vehicles d’aquestes característiques. Blancafort recorda que “Barcelona està ben abastida pel que fa a punts de recàrrega”, però reconeix que el problema arriba quan “et vols moure i viatjar per la resta de Catalunya o Espanya”. Creu que cal invertir per millorar la xarxa. A la ciutat hi ha 1.000 punts de càrrega i l’objectiu és arribar als 3.000 punts de cara al 2025. 

Les ajudes poden trigar un any i mig

Una de les mesures impulsades pel Govern espanyol per incentivar la venda d’aquests vehicles és el programa Moves. L’executiu l’ha allargat fins al 31 de desembre i s’hi poden acollir les persones que vulguin comprar un cotxe elèctric per motius personals o professionals. Es tracta, segons Blancafort, d’una bona manera d’ajudar a augmentar les vendes, però lamenta el retard a l’hora de rebre les ajudes, que en alguns casos, es poden demorar fins a un any i mig.

“Anem més lents que a Europa”

Segons Jaume Banús, gerent de ronda 15, la implantació del cotxe elèctric a Europa està molt més desenvolupada “Aquí anem molt més lents” afirma. Tot i això Banús considera que Barcelona és la punta de llança de l’estat per l’adopció de mesures que impulsen el vehicle elèctric. El representant de marques com Volvo, Polestar i Link&Co afirma que al consumidor “se li ha de posar fàcil” perquè faci la transició a la mobilitat urbana sostenible. En aquest sentit, com la Fecavem, també reclama millorar les ajudes del programa Moves i la xarxa de punts de càrrega.

En aquest darrer aspecte Banús lamenta que hi ha infraestructura però molts punts no estan operatius i considera que també caldria unificar el pagament a les electrolineres. Com la majoria de professionals del sector considera que l’expectativa del govern espanyol de que el 2030 hi hagi 5 milions de cotxes elèctrics i que 2035 tots els cotxes que es matriculin siguin electrificats són massa optimistes.

Tot i això, poc a poc, el sector va en aquesta direcció i com a exemple remarca l’acord al qual ha arribat Polestar i Cabify per augmentar la flota de la companyia amb 100 cotxes 100 % elèctrics, 50 a Madrid i 50 a Barcelona.