Anualment es roben una pila de quilos de coure de la xarxa ferroviària i un exemple recent és el robatori que està afectant bona part de Rodalies. Aquest metall és molt llaminer per a les màfies, que després el venen al mercat negre amb un ampli benefici. La directora general del Gremi de Recuperadors, Victoria Ferrer, ha explicat al ‘bàsics’ que, un cop robat el material, els delinqüents el “transporten per carretera, sobretot als països de l’Est, on es reintrodueix al circuit legal” després de triturar-lo o fondre’l per eliminar qualsevol tipus de traçabilitat que indiqui l’origen del coure. Un cop blanquejada la mercaderia, es ven de nou a empreses de l’estat espanyol i, en ocasions, “el pot acabar comprant de nou Renfe”.
Naus il·legals per emmagatzemar coure
L’escalada del preu del coure, que actualment es cotitza a 9 €/kg, està fent augmentar també els robatoris a casa nostra. Segons Victoria Ferrer, cada vegada que hi ha un creixement significatiu del preu també creixen les actuacions dels grups criminals que s’hi dediquen.
Mentre una empresa legal triga entre tres i cinc anys a sol·licitar tots els permisos per treballar, les màfies actuen a tota velocitat. El “modus operandi” és el següent: “Lloguen una nau, paguen dos o tres mesos per avançat i deixen de pagar”. I si s’hi suma el fet que no paguen ni permisos a l’Administració ni impostos, el marge de benefici és tan gran, que aquests grups organitzats poden comprar el coure als lladres per sobre del preu de mercat i seguir guanyant més beneficis que una empresa que ho fa legalment. En aquests espais és on emmagatzemen el coure robat i des d’on després el treuen del país clandestinament.
El 42 % dels robatoris de coure, a Catalunya
L’any 2023 hi va haver 362 robatoris de coure a l’estat espanyol, 29 menys que el 2022. Aquesta tendència a la baixa contrasta amb el que passa a Catalunya, un autèntic paradís per als lladres d’aquest metall. Al conjunt del territori català s’han registrat 151 robatoris, més del doble dels 70 de l’any anterior. I la situació és especialment greu a la província de Barcelona, on s’han identificat 105 casos, pels 36 del 2022.
En paral·lel, també creix la pressió policial. El 2023 hi va haver 250 detinguts per fets relacionats amb el coure, 24 dels quals a la xarxa ferroviària, i hi ha hagut 679 inspeccions a empreses del sector. També s’han incrementat un 250 % els patrullatges dels Mossos d’Esquadra relacionats amb aquesta problemàtica, i també s’hi ha inclòs la utilització de drons. Amb tot, les dades indiquen que el mercat del coure il·legal és tan atractiu per als lladres, que dels 5.745 fets delictius relacionats amb la qüestió només un 3 % surten de la xarxa ferroviària.
Últimes notícies de l’estat a Rodalies de Catalunya
- El director dels Mossos es defensa de Renfe i denuncia poca inversió d’Adif contra els robatoris
- Nou robatori de cable a Rodalies el dia de la tornada a la normalitat de l’R1
- Bonet lloa el metro de Barcelona i reclama més inversió per a Rodalies: “Cal millorar el servei”
- El Ministeri de Transports apunta a una acció intencionada com a causa dels incidents a Rodalies
- L’R3 i l’R4 Nord podrien trigar dos mesos a recuperar la normalitat després del caos a Rodalies