turisme Barcelona
Foto: Carola López (ACN)

(ACN/Redacció) El sector turístic català preveu tancar l’estiu del 2023 amb unes dades molt positives que enterren completament la pandèmia i es beneficien d’un augment de la demanda nacional i estrangera que ha permès augmentar els preus. “Les dades de turisme són molt positives. Acabem l’estiu amb un 29 % més de reserves que l’any passat i, si ho comparem amb la mitjana espanyola, és millor encara, perquè a Espanya hem incrementat un 17 % les reserves i es parla de rècord”, explica a la directora de màrqueting de l’agència de viatges Destinia, Beatriz Oficialdegui.

Tot i això, entitats com Turisme de Barcelona alerten que, a partir de l’agost, l’activitat s’ha refredat per l’efecte de l’estancament econòmic que ja es nota a alguns grans emissors com Alemanya. “El primer semestre ha estat molt bo i el juliol ha estat una mica millor que l’agost, quan ja hem començat a notar un cert alentiment fruit dels efectes de la recessió que hi ha a Europa”, reconeix el president de Turisme de Barcelona, Eduard Torres.

Ressalta, però, que la capital es manté com una opció atractiva per al turisme europeu i nord-americà, especialment quan hi ha grans concerts o esdeveniments esportius com Fórmula 1. “Si tenim un repte és la connectivitat amb Àsia. Tenim una base molt diversificada, estem forts a Europa i sobretot amb els Estats Units, però amb el visitant asiàtic la connectivitat ha estat molt més lenta a reposar-se. Hem d’augmentar els vols, aquests són els deures de cara a aquest any”, ressalta Torres.

Creix la demanda i augmenten els preus

Pel que fa als preus, Destinia observava darrerament una “gran pujada” que durant els mesos d’estiu “s’ha aturat”. Així, el preu mitjà per persona i nit que s’ha pagat als hotels de Catalunya ha estat només un 2% més que a l’estiu passat, és a dir, una mitjana de 56 euros per persona i nit. Des d’Apartur el seu president, Enrique Alcántara, sí que ha vist una pujada de preus en un escenari d’ocupacions per sobre del 90 %. “La demanda és molt més forta que l’oferta, i això comporta un augment del preu mitjà a Barcelona, així que els turistes gasten més i això és interessant per a la ciutat”, afirma.

Quan se li ha preguntat per la competència de la capital catalana en aquest context de pujada de preus, Alcántara destaca que els adversaris de Barcelona són “grans capitals europees” com París, Roma o Londres que ja funcionen des de fa més d’un any, així que la reobertura de destinacions més exòtiques, però de preu més baix no suposa un risc. De cara al futur, defensa continuar l’aposta per un turisme basat en la cultura i esdeveniments com els concerts que s’han acumulat aquest estiu a la ciutat.