La reduflació s’ha convertit en una pràctica habitual d’algunes marques per camuflar la inflació. L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) va alertar fa uns mesos d’una pràctica que consisteix a mantenir el preu d’un producte rebaixant-ne la quantitat. A ulls del consumidor, el preu del producte es manté, però la quantitat que en rep és menor.
L’OCU ja va alertar d’aquesta reduflació a finals del 2021 en productes molt diversos: des de barretes de lluç o pots de cacau en pols fins a mantega, iogurts o envasos de pasta.
Reduflació en pasta, iogurs, mantega i cacau
Alguns dels exemples de reduflació que va destapar l’OCU eren els pots de Cola-Cao (40 grams menys), la mantega Tulipán (50 grams menys), els iogurts Activia (5 grams menys) o la pasta de la marca Gallo, que aparentava un ascens al voltant del 4 % del preu quan en realitat havia pujat més d’un 15 %.
A més, a Catalunya, recentment s’han denunciat 18 gasolineres a Catalunya per apujar preus abans dels descomptes del Govern espanyol.
La reduflació pot afectar el càlcul de la inflació?
Des de l’OCU alerten que la reduflació pot contribuir a camuflar una pujada de preus. Els canvis en la quantitat de producte suposarien un ascens superior al 0,7 % dels preus de la compra, segons un estudi fet per l’organització de consumidors i usuaris.