“Les solucions locals no són eficaces ni resolen un problema global com la contaminació“. És la resposta d’Alfredo Serrano, director nacional de la patronal dels creuers CLIA, després que la Generalitat hagi anunciat els detalls del futur impost sobre els vaixells contaminants que atraquin a Barcelona. Serrano afegeix que ja hi ha una directiva europea sobre aquesta qüestió i considera que és la que s’ha de seguir. “Demanem uniformitat a tots els destins i no mesures a cada port que generen confusió i burocràcia”, ha sentenciat.
El representant de CLIA a Espanya sosté que les companyies de creuers ja estan implementant canvis i adoptant noves tecnologies mediambientals per assolir l’emissió de zero contaminants. Ho ha explicat a bord del creuer MSC World Europa, el més gran del món propulsat amb gas natural liquat.
Connectats a la xarxa elèctrica d’aquí a dos anys
En una visita per donar a conèixer als mitjans de comunicació quins són els canvis que s’estan fent, s’ha posat l’accent en el pas endavant que suposarà la futura connexió a la xarxa elèctrica, que permetrà que els vaixells puguin apagar els motors quan estiguin atracats. En el cas de Barcelona, l’autoritat portuària ja està treballant per licitar les obres que han de permetre-ho en un horitzó de dos anys. De cara al 2028 la previsió és que el 72 % de la flota es pugui connectar a la xarxa elèctrica. L’MSC World Europa ja disposa de tot el sistema, però ara està tancat amb pany i clau en espera que el port culmini la transformació.
La patronal es defensa sobre el consum d’aigua
I si preocupa la contaminació, en l’actual context de sequera, també s’han multiplicat les queixes per l’aigua que poden arribar a consumir els creuers que fan escala a la nostra ciutat. En aquest sentit, CLIA explica que el 80 % dels vaixells s’autoabasteixen d’aigua amb plantes dessalinitzadores i que això possibilita que “la captació d’aigua de la xarxa sigui de 27 litres per turista i per dia, quatre vegades menys que el consum dels residents”. La patronal també presumeix que el 77 % de la flota té sistemes avançats de tractament de les aigües residuals.
Al vaixell hi viatgen 8.000 passatgers i hi treballen 2.200 persones de 50 nacionalitats. El creuer va sortir aquest divendres a la tarda del Moll Adossat i tornarà d’aquí a set dies després de fer un recorregut per diversos ports de la Mediterrània.