qui com es fixa preu aliments
Imatge: Isaac Planella (Ajuntament de Barcelona)

Els 38 mercats alimentaris de la ciutat compten amb establiments adherits a la iniciativa Comerç verd. Els mercats amb més percentatge de parades que formen part d’aquest programa són els de Sarrià, el Bon Pastor, les Corts, Sant Andreu, Sants i Horta. Per sectors, hi ha 291 establiments carnis, 158 peixateries, 120 fruiteries, 29 parades de llegums, 11 establiments especialitzats en herboristeria i dietètica, sis de queviures i quatre d’especialitats.

Comerç verd és una de les principals iniciatives que es va impulsar en el marc del programa de Barcelona Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021 i suposa un salt qualitatiu tant en el volum d’aliments locals, ecològics, de petits productors, de pagès o de llotja que es consumeixen a Barcelona com en el fet que la ciutadania tingui molt més fàcil l’accés a aquests productes.

Una iniciativa per fomentar l’alimentació sostenible

Els establiments que es poden afegir a aquesta iniciativa són els que venen productes com les fruites i les verdures, el peix i el marisc, l’aviram i el conill, els ous, la vedella el xai i el cabrit, la cansaladeria, i la xarcuteria i els formatges. Per ser un comerç verd o comptar amb un racó de comerç verd caldrà que tingui un número de referències o del percentatge de productes locals i ecològics disponibles al seu establiment, segons els criteris establerts:

  • Producte local: origen Catalunya. Així s’eviten aliments quilomètrics que proven d’altres països més llunyans i es redueix la petjada de carboni associada amb el transport. A més, de manera indirecta, això permet garantir productes més frescos i respectar els aliments de temporada.
  • Producte ecològic: amb certificat CCPAE. Així es destaca i facilita identificar aquells productes de l’agricultura i ramaderia ecològica que són més saludables per a les persones i també per al planeta, sent conscients que estan en demanda creixent tant sigui per raons de salut com de corresponsabilitat amb la salut planetària.
  • Producte directe de pagès o de llotja: producte de producció pròpia (en el cas de fruita i verdura) o comprat directament a un productor/a o a la llotja. Així es revalora aquells comerciants que coneixen de primera mà el seu producte (perquè tenen finca pròpia) i/o el producto amb qui tenen una relació de confiança.